پژوهش در خدمت توسعه و آینده روشن کشور
پژوهش در خدمت توسعه و آینده روشن کشور

پشتيباني انديشه ‌اي از نظام برنامه ‌ريزي و بودجه ‌ريزي كشور و تقويت ابتناء مستمر آن بر دانش و رويكردهاي علمي در مسير پيشرفت، توسعه، بهبود و توانمندسازي و ارتقاي نظام برنامه‌ ريزي و بودجه ‌ريزي جمهوري اسلامي ايران؛

 
كمك به رفع نيازهاي پژوهشي، فناوري و آموزشي سازمان برنامه‌ و بودجه در زمينه توسعه و آينده ‌نگري

 
تقويت تعامل با مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري؛

 
افزايش نقش مشاركتي دانشگاه ‌ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي در انجام پژوهش ‌هاي مورد نياز. 

به عنوان چهار سر فصل اصلي در مسير حركت اين مركز همواره مدنظر بوده است. 

اين مركز از تفكيك مركز پژوهش آموزش توسعه و آينده نگري ايجاد شد . همزمان با تفكيك دو سازمان برنامه و بودجه و اداري و استخدامي كشور( مباحث مربوط به ادغام و تفكيك مجدد اين دوسازمان در دولت نهم)، دو بازوي پژوهشي و آموزشي اين مركز از يكديگر تفكيك شدند. بخش آموزش تحت عنوان سازمان آموزش مديريت دولتي ذيل سازمان اداري و استخدامي فعال شد و بخش پژوهش در اولين روز مرداد ماه سال ۱۳۹۷ با عنوان مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري آغاز به فعاليت كرد و از اين تاريخ به عنوان يكي از مراكز وابسته به سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام موجوديت كرد. لازم به ذكر است اقدامات تاسيس اين مركز از سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود كه دو سال به طول انجاميد.

 تاكنون افرادي چون فرهاد دژپسند و عليرضا آزموده اردلان رياست اين مركز را به عهده داشته اند. در حال حاضر رياست اين مركز بر عهده سيد مهدي پاكذات است. بنابر گفته هاي دكتر پاكذات اين مركز بايد به سمت فعاليت انديشكده اي و حل مساله در عمل حركت كند. وي معتقد است، مراكز پژوهشي به عنوان حلقه سوم زنجيره علم همواره در پي پيدا كردن راه حل‌هاي جديد به منظور حل مسائل هستند. در عين حال اين مراكز بايد با دو ديدگاه آينده نگري و آينده نگاري، افق روشني را پيش چشم سياست‌گذار قرار دهند.

اين مركز پژوهشي پس از انجام نقش مؤثر در انجام مطالعات پشتيبان سند ملي آمايش، وظيفه ديگري در راستاي تحقق اين سند ملي در دستور كار خود قرار داد. دو وظيفه كمك به الزامات تحقق و اجرايي شدن سند آمايش در كنار افزايش وضوح تصوير افق اين سند جزو وظايف مركز قرار گرفت . 

اجتماعي سازي سند ملي آمايش و رسانه اي كردن تصوير مطلوب ۱۴۲۴ كشور يكي از اقدامات مهم اين مركز در راستاي تحقق سند ملي آمايش به شمار مي رود، مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري در تحقق سند حتي از اقدامات ترويجي نيز فراتر رفت و به سمت همراهي بين دستگاهي در تحقق سند گام برداشت. 

اواخر مهر ماه سال ۱۴۰۰ مأموريت مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه به مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري داده شد و البته به صورت همزمان در سازمان هم مطالعاتي درحال انجام بود. در مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، مطالعات گسترده اي تحت عنوان ۷۰ سال برنامه ريزي توسعه در ايران انجام شده بود كه خروجي آن در قالب شش جلد كتاب به زودي منتشر مي شود. اين سلسسه مطالعات به هر شش برنامه عمراني قبل از انقلاب اسلامي و شش برنامه گذشته كه در نظام جمهوري اسلامي داشتيم، پرداخته است.

اين مركز ضمن اتكا به تجارب و ظرفيت‌هاي كارشناسي و علمي موجود و برگزاري جلسات هم‌انديشي و نشست‌هاي علمي- تخصصي با خبرگان و صاحب‌نظران، فعاليت‌هاي گوناگوني را شامل انتشار مجموعه مطالعات هفتاد سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران در شش جلد؛ آسيب‌شناسي نظام برنامه‌ريزي و برنامه‌هاي توسعه ايران و احصاي ريشه‌ها؛ بررسي تطبيقي برنامه‌هاي توسعه در ايران و كشورهاي منتخب، درس آموخته‌ها؛ تجربه برنامه‌ريزي توسعه در جهان، گسست‌ها و گذارها؛ شناسايي مسائل، پيشران‌ها و هسته‌هاي كليدي توسعه كشور؛ فراتحليلي بر مطالعات ۷۰ سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران (احصاي جهت‌گيري‌ها، مضامين و ويژگي‌هاي نظام برنامه‌ريزي)؛ بررسي سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي توسعه بعد از انقلاب اسلامي (مباني، آسيب‌ها، مسائل) و الزامات و دلالت‌هاي رشد اقتصادي ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه، به نتيجه رسانده است.

از ديگر اقدامات اين مركز مي توان به برگزاري نشست علمي-تخصصي به منظور مرتفع كردن نياز هاي پژوهشي سازمان برنامه و بودجه اشاره كرد و با موضوعاتي چون نشست تحليل، تبيين، ارائه سند ملي آمايش سرزمين و برنامه هفتم توسعه كشور، نشست علمي- تخصصي "توليد و اقتصاد دانش‌بنيان" ، "چگونگي تحقق عدالت آموزشي در برنامه هفتم توسعه"، بهره‌وري منابع آب در اقتصاد روستايي اشاره كرد. تا كنون ۸۳ نشسست، توسط اين مركز برگزار شده است. خلاصه بحث تمامي اين نشست ها در سايت اين مركز و خبرگزاري هاي كشور قابل دسترسي براي عموم مردم است.

 فصل نامه علمي" پژوهش هاي برنامه و توسعه" نيز تا كنون شش بار منتشر شده است و اين مجله علمي پژوهشي معتبر در رويكرد جديد خود به سمت توليد مقالات كاربردي گام برداشته است.

شعار مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري در دوره جديد در سه كلمه "مسئله محور، چابك و نوآور" خلاصه مي شود. 

دريافت لينك خبر 

 
 
 
 

یک شنبه 02 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.