پول پاشی شغل پایدار در روستا ایجاد نخواهد کرد
پول پاشی شغل پایدار در روستا ایجاد نخواهد کرد

در ابتداي نشست دكتر سيد ابوالفضل رضوي؛ مدير عامل خانه توسعه روستا و عشاير ايران و مدير علمي اين نشست ضمن بيان نظرات خود در زمينه اهميت ايجاد اشتغال پايدار در روستا ها گفت: طراحي برنامه هفتم توسعه در زمينه توسعه روستا ها بايد به سمتي ميل پيدا كند تا بتوانيم شاهد اشتغال پايدار در روستا هاي كشور باشيم.

وي در تعريف روستا گفت: در تعريف جديد روستا بايد سه گانه اشتغال، زيست­پذيري و امنيت را در نظر داشت. تبديل روستاها به شهر (در بسياري از موارد) يك خطاي استراتژيك است كه اگر ما به اصل جامعه پايدار روستايي دست پيدا نكنيم مصيبت حاشيه نشيني دامن كشور را رها نخواهد كرد.

در ادامه اين نشست دكتر حبيب جباري؛ معاون امور برنامه ريزي، نظارت و آمايش سرزمين سازمان برنامه و بودجه كشور به عنوان سخنران نخست نشست، در خصوص دستاوردهاي برنامه ششم توسعه در مورد توسعه اشتغال زايي روستايي گفت: با وجود تلاش گسترده و تخصيص اعتبارات متنوع، مثل يك و نيم ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه به منظور توسعه  اشتغال در روستاها استفاده شد،  نزديك به ۱۵۲ هزار طرح روستايي تحت پوشش قرار گرفت با اين وجود تا نقطه مطلوب فاصله داريم.

جبّاري در خصوص درس آموخته هاي توسعه مناطق روستايي در استان ها در طول برنامه ششم توسعه گفت: از تسهيلات محوري بايد به سمت برنامه محوري ميل پيدا كنيم. با پول پاشي صرفا نمي شود شغل پايدار در روستا ايجاد كرد. سهم استان ها از توسعه روستايي بايد به صورت مشخص معلوم مي شد.

وي ادامه داد: بالغ بر ده هزار گزارش در طول برنامه ششم توسعه تنها در خصوص توسعه روستايي استان ها تدوين شده است. نتايج اين گزارشات مي تواند مورد استفاده در طراحي برنامه هفتم توسعه قرار بگيرد.

جباري افزود: ايجاد اشتغال در مناطق روستايي در برنامه هفتم بايد مبتني بر برنامه محوري پيش برود و در اين برنامه مي بايست فشار را از منابع  كم كنيم.

اين مسئول سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تقليل ايجاد اشتغال به پول ارزان قيمت"تسهيلات بانكي " يك خطاي راهبردي است چرا كه در بهترين حالت به نوعي پول پاشي بدل مي شود. تامين مالي خرد لزوما به معناي تسهيلات ارزان قيمت نيست. بايد به سمت بنگاه محوري در توسعه اشتغال روستايي حركت كنيم. اشتغال پايدار در شبكه ايجاد مي شود نه به صورت نقطه اي.

جباري در خاتمه گفت: يكپارچه سازي سياست ها و ايجاد پنجره واحد در ارائه خدمات به روستاها مهم است و اميدوارم شبكه بانكي در طول برنامه هفتم از ايجاد "مزاحمت در توسعه" براي روستا ها به سمت نقش "مشاركت در توسعه"  اشتغال زايي روستايي  حركت كند.

دكتر رضا جمشيدي؛ رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان خراسان رضوي به عنوان سخنران دوم در ابتدا عدم توجه به معيارهاي پايداري در توسعه روستايي را يك آسيب جدي دانست و گفت:  خالي شدن روستا ها نتيجه تصميمات خطاي راهبردي است.

وي ادامه داد: رشد نرخ جمعيت در سال هاي اخير در  بخش روستايي همواره منفي بوده است. اين يعني برنامه ريزي هاي ما براي توسعه روستا ها به درستي طراحي نشده است.  البته بحث مدل هاي تقسيمات كشوري در اين بين هم نقش مهمي دارد به گونه اي كه بسياري از روستاها ميل به شهر شدن دارند.

وي در تبيين مفهوم توسعه پايدار در روستاها گفت: بايد با هدف ارتقاي سطح كيفيت زندگي در جوامع روستايي و با توجه به اسناد بالا دستي به گونه اي عمل نماييم كه فرد روستايي بتواند با كيفيت بالا در روستاي خود زندگي كند. لذا توسعه كارآفريني توجه به زنجيريه ارزش، توانمند سازي روستاييان، حمايت از اقدامات اشتغال آفرين از جمله موارد مهم در توسعه پايدار روستاها به شمار مي رود.

وي درخصوص نقش استان خراسان رضوي طبق برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه روستاها گفت: در اين استان بيش از ۱۷۰۳ روستا را مورد مطالعه قرار داديم. و در روند اين مطالعه به ۹۱ زنجيره ارزش در روستا هاي مورد مطالعه دست پيدا كرديم. نتيجه اين مطالعات ما را به اين نكته رسانده است كه نيازمند نوعي تخريب خلاق و بازآفريني در نگاه به اشتغال زايي روستايي هستيم.

جمشيدي در تبيين پيشنهادات خود در تدوين  برنامه هفتم در (سطح ملي) اشاره كرد و گفت: در فاز جديد مي بايست قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري براي سالهاي برنامه هفتم توسعه تدوين شود و تدابيري اتخاذ گردد كه منابع به كليه  فعاليت ها و برنامه هاي حاصل از خروجي مطالعات تدوين برنامه توسعه اقتصادي و اشتغال زايي (موضوع جزء (۱) بند  (الف) ماده (۲۷)) استان هاي كشور اختصاص بايد.

وي در خاتمه سخنان خود افزود: تدوين برنامه ملي رشد "فراگير و فقرزدا" از تلفيق برنامه توسعه اقتصادي و اشتغال زايي روستايي استان ها و همچنين تمركز زدايي و تفويض اختيارات سازمان هاي متولي و موثر در توسعه اقتصادي روستايي به استان ها از پيشنهادات برنامه هفتم است.

دكتر ابوالفضل ياري؛ رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين، به عنوان سخنران سوم اين نشست در خصوص تبيين جايگاه روستا در طرح هاي فرادست استان اشاره كرد و گفت: در تببين سند راهبردي توسعه استان هدفي چون "استاني توسعه يافته و نمونه با فرهنگ اسلامي ايراني ، پيشرو در خدمات ملي، توسعه علمي و صنعتي، كشاورزي پيشرفته و گردش گري جذاب" قيد شده است.

وي در همين ارتباط ادامه داد: همچنين مي بايست به صورت دقيق تببين فرصتهاي سرمايه گذاري در روستا با تاكيدات محوري بر طرح آمايش سرزمين، سند راهبردي توسعه استان ها و طرح سند توسعه روستايي استان انجام  شود.

ياري در ادامه گفت: يكي از روشهاي سريع و دقيق شناخت ظرفيت هاي سرمايه گذاري و رونق اقتصادي روستاها، روشهاي ارزيابي سريع مشاركتي است.

وي افزود: بر اين اساس، محقق با كمك تسهيلگران حرفه اي و با حضور در جمع گروه هدف و مشاركت و همفكري آنها مي تواند ظرفيت هاي سرمايه گذاري توليد روستاها را مورد شناسايي و اولويت بندي قرار داده و با كمك و همياري خود روستاييان و كارشناسان زمينه لازم براي بهره برداري از اين ظرفيت ها را فراهم نمايد.

ياري به محوريت اصول ششگانه اشاره كرد و گفت: هر برنامه بايد منطبق بر ظرفيت هاي شناسايي شده بوده و  در تضاد با اسناد فرادست استان نباشد، حتي الامكان مردم روستا سرمايه گذاران اصلي باشند، در حال حاضر سرمايه گذار بخش خصوصي براي اجراي پروژه پيشنهادي و منافع عمومي را در بر گيرد. به بيان ساده مردم روستا با پروژه  پيشنهادي بيشترين همگامي و همراهي را داشته باشند.

لازم به ذكر است اين نشست در روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه سال ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ الي ۱۲ ظهر برگزار شد. اين نشست هفتاد و هشتمين نشست علمي-تخصصي و با عنوان توسعه اقتصادي و اشتغال­زايي روستايي در برنامه ششم و رويكرد برنامه توسعه هفتم بود كه به همت دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور صاحب نظران ملي و استاني برگزار شد.

لينك خبر


دوشنبه 30 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.