شناسایی ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق
شناسایی ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق

نياز به چهار نوع شركت دانش بنيان در صنعت آب برق / نقش حلقه واسطه بين ذينفعان نظام برنامه ريزي را ايفا مي‌كنيم

در ابتداي اين نشست سيدمهدي پاكذات، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگريبا اشاره به نقش مهم شركتساتكابدر تأمين كالاي آب و برق گفت: با توجه با توجه به اهميت آمايش و تاكيد رهبر انقلاب به توجه آمايش سرزمين و نقش محوري مركز توسعه و آيندهنگريدر خصوص انجام مطالعات پشتيبان تدوين سند ملي آمايش و نقش آفريني كه در نهايت منجر به تصويب سند ملي آمايش در اسفندماه ۱۳۹۹ شد، نقش جديدي از طرف سازمان برنامه به مركز پژوهش‌هاي توسعه و آيندهنگريدر سال جاري داده شده و آن هم كمك به استقرار و پياده سازي سند ملي آمايش سرزمين است.

وي ادامه داد: موضوع اول كمك به تحقق الزامات سند ملي آمايش است. بند يازدهم اين الزام به وزارت نيرو مربوط مي‌شود كه وزارت نيرو مكلف است با همكاري وزارتجهادكشاورزي، وزارتصمت، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان و سازمان برنامه و بودجه كشور و با توجه به مفاد سند نسبت به تهيه پيشنويسمصوبه آب قابل برنامهريزي، ظرف مدت يك سال و بازنگري آن در دوره‌هاي حداقل ۵ ساله اقدام و براي بررسي به كميسيون و تصويب به شوراي عالي آمايش سرزمين ارائه كند.

پاكذاتبا بيان اينكه مورد ديگري كه در مركز پيگيري مي‌كنيم مربوط به تصوير مطلوبي كه در افق سند ۱۴۲۴ در مركز تصويب شد، افزود: در پايان بازه زماني سند آمايش سرزميني تصوير مطلوبي براي سطح ملي كشور ترسيم شده و ما در مركز به دنبال اين هستيم كه وضوح سند را در بخش‌هاي مختلف بيشتر كنيم. اين تصوير هم ترسيم نمي‌شود جز كمك به مطالعات آيندهنگريو آينده نگاري. ما اين آمادگي را داريم كه در بخش برق و آب، چنين تصويري را براي آينده كشور ترسيم كنيم تا مشخص شود كه در آينده بايد به سراغ چه فناوري‌هايي برويم كه از همين الان به فكر ساخت كالاهاي مورد نياز و تأمين مالي مربوطه باشيم.

وي با بيان اينكه اين مطالعات مي‌تواند در گروه آمايش سرزمين ما انجام شود، ادامه داد: در مركز يكي از ۵ گروه پژوهشي ما گروه آيندهنگريو فناوري‌هاي نوين است كه در سال جاري ما به عنوان نقش خودمان در تحقق شعار سال، مأموريتي را در اين گروه تعريف كرديم كه درواقع تدوين نظام مسائل شركت‌هاي دانش بنيان و اقتصاد دانش بنيان است.

پاكذاتبا اشاره به اينكه شركتساتكاباگر بخواهد در حوزه دانش بنيان با نگاه آيندهنگرانهنگاه كند، به چهار نوع شركت دانش بنيان واستارتاپنياز دارد، تصريح كرد: نوع اول شركت‌هاي دانش بنياني كه در حوزه توليد كار مي‌كنند. يك چيزي كه به ذهن ما مي‌رسد، بحث شركت‌هاياستارتاپياست كه در بحث لجستيكي و فين تك و بخش تحريمي مي‌توانند كمك كنند تا بخش تأمين و تهيه كالاها با سهولت بيشتري اتفاق بيفتد. مدل سومي نياز ما استارتاپ‌هايي هستند كه در موضوع كلان داده كار مي‌كنند. دسته چهارم شركت‌هايي هستند كه در حوزه‌هاي مديريتي همچون منابع انساني، برنامهريزيلجستيك و … مي‌توانند به ما كمك كنند.

مدير مركز پژوهش‌هاي توسعه و آيندهنگريدر پايان سخنان خود مطرح كرد: در جلساتي كه در سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد، بنا شد تا نقش حلقه واسطه بينذينفعاننظام برنامهريزيخارج از دستگاه‌هاي اجرايي دولتي را مركز پژوهش‌ها و توسعه آيندهنگريايفا كند و بتواند از دغدغه و ايده‌هاي آن‌ها استفاده كند.

شناسايي ۷۰۰ شركت دانش بنيان حوزه آب و برق / مسأله حفظ نيروهاي نخبه

در ادامه مراسم مجتبي اكبري، مديرعامل شركت ساتكاببا بيان شركتساتكاباز دهه ۳۰ در حوزه‌هاي ساخت، مديريت ساخت و توليد كالاي آب و برق فعاليت مي‌كند، گفت: شركت‌هاي همچون بزرگي ايران ترانسفور به صورت غير مستقيم و شركت صنايع آب و برق كشور مشغول خدمت رساني در كشور عزيزمان هستند.

وي افزود: طي چندسال گذشته تحريم‌هاي ظالمانه مشكلات زيادي را براي آب و برق ما ايجاد كرد، اما چندين ثبت اختراع داريم كه به عنوان مثال در شركت ايرانترانسفوبه زودي معرفي مي‌شود. در بحث هوشمند سازي و ارائه الگوي مصرف با استفاده از هوش مصنوعي هست كه شركت‌هاي دانش بنيان مشغول كار در اين حوزه هستند. شفافيت موضوع نياز به اين هست كه كارهاي هوشمندسازيفناورانهدر اين مجموعه قرار بگيرند مثل دستگاه‌هايآيتيو كنتورهاي هوشمند.

اكبري تصريح كردساتكاببحث ساماندهي شركت‌هاي دانش بنيان اين حوزه را هم بر عهده دارد و ۷۰۰ شركت در اين حوزه شناسايي شدند و بحث‌هاي مزايده‌اي دارند. اين شركت‌هاي دانش بنيان با چالش‌هايي مواجه شدند. مسئله اين است محصول خود را بايد تجاري سازي كنند تا مردم از آن استفاده كنند، همين محصولي كه شركت‌هاي دانش بنيان توليد مي‌كنند، توسط شركت‌هاي چيني از ما كپي برداري مي‌شود و در بحث تجاري سازي مشكل داريم.

مديرعاملساتكاببيان كرد: اگر قرار است اتفاقي در صنعت بيفتد، نياز به تجاري سازي محصولات داريم. به همين منظور يك نظامنامه قوي مي‌خواهيم كه بايد در كميسيون اقتصاد تصويب شود و نياز داريم كه كار پر قدرتي انجام شود.

اكبري خاطرنشان كرد: در هفدهم بهمن ۱۴۰۰، موضوع توسعه‌اي شدن شركتساتكابرا پيگيري كرديم. يعني شركتساتكابدر شركت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند ۴۹ درصد سرمايه گذاري كند و بعد از پنج سال هم به همان شركت‌هاي مربوطه واگذار كنيم.

وي در پايان سخنان خود اظهار كرد: ما نيازمند اين هستيم كه صنعت آب و برق يك صنعت نوآورانه و هوشمندانه بشود. بايد نخبه‌ها را در كشور حفظ كنيم و مسئله صنعت آب و برق نيز همين است و شركت اعتقاد به مديريت دانش همه جانبه دارد. اينمسألهماست كه چگونه مي‌توانيم نخبگان را حفظ كنيم.

 

دريافت لينك خبر

 

 
 
 

یک شنبه 01 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.