کتابی که خواندن و عمل به آن، حلِ بخشی از مسئله تورم کشور را به همراه دارد
کتابی که خواندن و عمل به آن، حلِ بخشی از مسئله تورم کشور را به همراه دارد

به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی مرکز از نمایشگاه کتاب تهران نشست نقد و بررسی کتاب "اصلاحات ساختاری بودجه" با حضور دکتر سید حمید پورمحمدی، نیلوفر دمنه در غرفه مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری واقع در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سید حمید پورمحمدی عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های توسعه وآینده نگری  ضمن قدردانی از فضای خوب نمایشگاه کتاب در خصوص معرفی کتاب اصلاحات ساختاری بودجه گفت: در خصوص ویژگی این کتاب باید به مسئله مهم و خطیر و مرکزی این کتاب اشاره کرد، چراکه یکی از مسائل اصلی کشور مسئله تورم در کشور است و یکی از دلایل اصلی  تورم وجود کسری بودجه است و کشور به منظور عبور از وضعیت فعلی و غلبه بر پدیده کسری بودجه نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور است.

وی با بیان نحوه تدوین این کتاب خاطر نشان کرد:  پانزده نفر از اساتید اقتصادی کشور که تحصیل کرده بهترین دانشگاه های دنیا هستند در تدوین این کتاب مشارکت داشتند؛ علاوه بر آن برای تدوین این کتاب جلسات متعددی نیز برگزار شد که در واقع دیدگاه تمام نگاه های فکری به مسئله بودجه نظر داشته است. لذا براین باورم این کتاب به دلیل همراهی تجربه تاریخی باعث می شود مطالب خواندنی را برای مخاطب به همراه داشته باشد و در واقع این کتاب دچار خشکی مسائل تئوریک نیست.

دکتر پور محمدی در خصوص محتوای کتاب افزود: این کتاب تلاش کرده است پاسخ به چرایی کسری بودجه را به صورت شفاف بیان کند و در این بخش به بحث تامین منابع پایدار بودجه اشاره شده است. در قسمت دیگر این کتاب به کار کرد اصلی هزینه ها و تامین منابع پرداخته است. همچنین در فصول این کتاب به ارتباطات نهادی بودجه توجه خاصی شده است. در انتهای این کتاب نیز به این پرسش  پاسخ داده ایم که بودجه چگونه باید قاعده مند، شفاف و پاسخگو باشد.

این مقام پیشین سازمان برنامه و بودجه در خصوص بحران تورم که در نیم قرن گذشته گریبان گیر اقتصاد ایران شده است گفت: تورم از میانگین 20 درصد در چند سال گذشته به میانگین 40 درصد میل پیدا کرده است و این مهم به دلیل تکیه اقتصاد ملی بر منابع ناپایدار نفتی است. در واقع اگر به سمت منابع با ثبات و پایدار حرکت کنیم (درآمدهای مالیاتی) از وضعیت فعلی عبور می کنیم.

وی همچنین به محل های درآمد مستمر و پایدار بودجه تاکید کرد و ادامه داد: دربخش هزینه ها باید به سمت عدالت حرکت کنیم که در این کتاب به چگونگی آن توجه ویژه ای داشته است. در این کتاب به پروژه های متنوعی نیز به منظور تامین منابع و هزینه کرد تاکید شده است. لذا این کتاب را برای اجرایی شدن اهداف اصلاح روند بودجه محیای خواندن مخاطبین کرده ایم که علاوه بر این مقدمات به مباحث تاریخی این مهم نیز پرداخته ایم.

در ادامه این نشست نیلوفر دمنه به عنوان یکی از پدید آورندگان این اثر گفت: این کتاب تلاشی بود که از سال 97 همزمان با فرمان رهبرمعظم انقلاب در خصوص اصلاح ساختاری بودجه در سازمان برنامه شکل گرفت.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال 1400 بعد از اجماع سازی در خصوص هماهنگی شبکه کارشناسی کشور در سازمان برنامه تلاش کردیم از مسیر لوایح بودجه سنواتی و آئین نامه های مصوب دولت به سمت اجرای دستاوردهای این نگاه اصلاحی به ساختار بودجه حرکت کنیم.

دمنه در خصوص نگاه آسیب شناسی به ارکان این بسته ادامه داد: عدم اجماع در اجرای کامل در لایه سیاستی معضل اصلی عدم اجرای اصلاح ساختاری بودجه است. این مهم حتی در دبیرخانه شورای سران قوا در حال پیگری است و این اجماع سازی به منظور پیاده سازی اصلاح ساختاری بودجه لازمه این حرکت است.

وی در خاتمه ضمن اشاره به اهمیت اجرایی کردن این کتاب خاطر نشان کرد: این کتاب به منظور پیاده سازی و اجرا شدن نوشته شده است.

در خاتمه این نشست سید محمد شفیعی ضمن تقدیر از پدید آورندگان این کتاب مجموعه تلاش دانشمندانی بوده است که با هدایت جناب آقای دکتر پور محمدی به منظور اجرایی شدن نگاشته شده است. در واقع شروع این اقدامات نشات گرفته شده از فرمایش مقام معظم رهبری است لذا این کتاب به سمت تحقق اصلاحات ساختاری بودجه گام بر می دارد.

لازم به ذکر است غرفه مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با شعار مطالعه مفید، پژوهش اثرگذار در سی چهارمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است.

لینک خبر 

 


شنبه 06 خرداد 1402 (11 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.