گزارش پژوهشی مفهوم مالیات و عدالت مالیاتی در ادبیات اقتصاد مالیاتی منتشر شد
گزارش پژوهشی مفهوم مالیات و عدالت مالیاتی در ادبیات اقتصاد مالیاتی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " مفهوم مالیات و عدالت مالیاتی در ادبیات اقتصاد مالیاتی با تأکید برضرورت حل  مسئله  فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی در برنامه  هفتم  توسعه " منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين كتاب مي خوانيم: مضمون عدالت مالیاتی بر پایه ارزش قضاوتی استوار است. ارزش قضاوتی عدالت مالیاتی به نوبه خود مبتنی بر پیش‌فرض‌هایی است که با قبول آنها می‌توان از عدالت لحاظ شده در نوع نظام مالیاتی (نرخ‌های تناسبی و تصاعدی) دفاع کرد.کاهنده بودن مطلوبیت نهایی درآمد و یکسان بودن تابع مطلوبیت برای مؤدیان مالیاتی از پیش‌فرض‌های اصلی است که در نظام مالیاتی مبتنی بر اصل توانایی پرداخت یا بر اصل چشم‌پوشی یکسان از مطلوبیت درآمد (قدر مطلق، تناسبی و تصاعدی) نیز مفروض است.اگر سیاست‌های هنجاری نظام حاکمیتی و دولت‌ها بر این نکته تأکید داشته باشد که عدالت مالیاتی باید با پیش‌فرض یکسان شدن مطلوبیت نهایی درآمد برای همه مؤدیان استوار باشد، در این صورت قانون‌گذار به ساختار مالیاتی شدیداً تصاعدی رأی خواهد داد که افراطی‌ترین شکل مالیات تصاعدی است.

گفتنی است، این گزارش در 24 صفحه و با همت یدالله ابراهیمی فر تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان ميتوانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش


چهارشنبه 16 فروردین 1402 (1 سال قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.