گزارش تحلیلی تبیینی محیط زیست در لایحه بودجه سال 1402 منتشر شد
گزارش تحلیلی تبیینی محیط زیست در لایحه بودجه سال   1402  منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش تحلیلی " تبیینی محیط زیست در لایحه بودجه سال 1402" منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: امروزه کشور ما با مجموعه‌ای از معضلات زیست‌محیطی دست به گریبان است که دامنه آن هر روز گسترده‌تر می‌شود. مسائلي مانند آلودگي هواي شهرها، تغييرات اقليمي، نابودی تنوع زیستی، خشکسالی گسترده، تخریب زیست‌بوم‌ها، مصرف بي‌رويه منابع تجدید ناپذیر، آلودگي آب‌های سطحي و زير‌زميني، بیابانزایی، آلودگي هواي شهرها و غیره ازجمله این مشکلات هستند. وظیفه نظارت، پایش، حفاظت و بهسازی محیط‌زیست بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است.

درواقع مهم‌ترین وظیفه این سازمان، تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی کشور (حفاظت از محیط‌زیست و تضمین بهره‌مندی صحیح و مستمر از آن) از طریق حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کشور، ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط‌زیست، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط‌زیست، ارزیابی ظرفیت قابل تحمل محیط در جهت بهره‌وری معقول و مستمر از منابع، برخورد فعال با زمینه‌های بحرانی مسائل محیط زیستی منطقه‌ای با استفاده از همکاری کشورهای همجوار و همکاری بین‌المللی، تهیه و تدوین ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی و ... تشکیل شده است که حوزه‌های اجرایی پرچالش و بسیار دشوار حاکمیتی، به‌ویژه در خصوص کنترل آلودگی‌ها (هوا و آب)، پسماندها و حفاظت حیات وحش محسوب می‌گردد.

گفتنی است، این گزارش در 38 صفحه و با همت حمید حسین پور، مریم هاشمی، حمیده بهروزی خواه، آرمان نبوی، ایوب غفوری وایقان و با نظارت علمی علی درویشی تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش


یک شنبه 20 فروردین 1402 (1 سال قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.