گزارش پژوهشی تحلیل وضعیت بخش کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه سال 1402 منتشر شد
گزارش پژوهشی تحلیل وضعیت بخش کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه سال 1402 منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " تحلیل وضعیت  بخش کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه سال 1402 " منتشر شد.

 

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: کشاورزی نقش عمده‌ای در امنیت غذایی و اقتصاد کشورها دارد. اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، مزیت‌های نسبی و جهانی کشورهای در حال توسعه در زمینه کشاورزی، تأمین امنیت غذایی و دستیابی به توسعه پایدار که لازمه توسعه کشاورزی هستند را ضروری می‌سازد. همچنین به دلیل پیوندهایی که بخش کشاورزی با دیگر بخش‌های اقتصادی دارد لازمه شکوفایی توسعه بخش‌های روستایی و غیرکشاورزی، سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش کشاورزی است.

اهمیت بخش کشاورزی و منابع طبیعی با افزایش بهره‌برداری بهینه عوامل تولید در هر جامعه‌ای مشخص‌تر و آشکارتر خواهد شد. در این صورت این بخش قادر خواهد بود که با ارتقای بهره‌وری عوامل تولید و کاهش هزینه­ ها به اهداف توسعه و رشد اقتصادی دست یابد.

گفتنی است، این گزارش در 75 صفحه در گروه پژوهشی نظام­ های نوین برنامه­ ریزی، بودجه ­ریزی و مدل ­سازی و با همت سعید دشتی،  لیدا صدقیان، مریم ابوالفتحی، آرمان نبوی و ایوب غفوری وایقان و با نظارت علمی محمد جواد محسنی نیا تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش


یک شنبه 21 خرداد 1402 (11 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.