گزارش پژوهشی برآورد ظرفیت مالیات بر درآمد اجاره واحدهای مسکونی و خانه های خالی در سال 1401 منتشر شد
گزارش پژوهشی برآورد ظرفیت مالیات بر درآمد اجاره واحدهای مسکونی و خانه های خالی در سال 1401 منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی "برآورد ظرفیت مالیات بر درآمد اجاره واحدهای مسکونی و خانه های خالی در سال 1401" منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: يکي از سیاست‌های راهبردي که دولت‌ها براي کنترل بازار مسکن شهري به کار می‌گیرند، استفاده از اهرم مالیات است. از این‌رو، برآورد ظرفیت مالیاتي موجود در بخش املاک و مستغلات، بررسي مشکلاتي که مانع وصول مالیات واقعي در اين بخش شده و نیز بررسي مواردي از نمونه‌های موفق در دنیا جهت تدوين قوانین و مقررات مالیاتي اثربخش در کشور ضروري است. بنابراین در جهت کمک به حوزه سیاستگذاری مالیاتی، پژوهش حاضر سعی دارد، ابتدا ظرفیت مالیات بر درآمد اجاره واحدهای مسکونی و سپس ضمن محاسبه نرخ طبیعی واحدهای مسکونی خالی، ظرفیت‌های موجود مالیاتی این واحدها را نیز برآورد کند. در گزارش حاضر، ابتدا به بررسی مبانی نظری و تجربی مالیات‌های بخش مسکن پرداخته شده است و سپس مطالعه تطبیقی از تجربه دیگر کشورها در این خصوص انجام می‌گیرد.

گفتنی است، این گزارش در 104 صفحه در گروه پژوهشی نظام­های نوین برنامه­ ریزی، بودجه ریزی و مدل ­سازی و با همت محمد حسین امجدی و با نظارت علمی علی درویشی، یونس تیموری و محمد جواد محسنی نیا تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش


دوشنبه 22 خرداد 1402 (11 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.