عید ولایت در مرکز برگزار شد
عید ولایت در مرکز برگزار شد

آئین گرامیداشت "عید غدیر خم و عید ولایت" با سخنرانی دکتر سید مهدی پاک ذات و با حضور معاون، مدیران، پژوهشگران و همکاران در سالن یاس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با مداحی ذاکرین اهل بیت و شعرخوانی همراه بود، سید مهدی پاک ذات رئیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری ضمن بیان فراز هایی از نهج البلاغه، گفت: معنای اصیل توحید را می توان در فرازهای نهج البلاغه یافت، چراکه امیرالمؤمنین در فرازی بعد از بیان صفات الهی میفرمایند: توحید اصیل در مقامی است که ذات اقدس، از هرگونه صفتی بالاتر است و به بیان دیگر منزه است از هرگونه صفت و صفاتی.

دکتر پاکذات در ادامه با اشاره به معنای "خشوع" در ادبیات دینی، خاطر نشان کرد: اینکه مرکزی بتواند با وجود دشواری ها راه استکمال و حرکت کمالی خود را پیدا کند، به یک معنا تبلور خشوع جمعی است، چراکه هم آهنگ شدن با تقدیر و حرکت به سمت تاثیر گذاری، نیازمند تجربه دشواری های راه در سیر و سلوک است.

وی ضمن برقراری رابطه میان معانی سیر و سلوک با مسئله چابکی در مرکز، افزود: گذر از مرحله کمال همواره از دل بحران محقق می شود، به گونه ای که در دل هر پدیده ای که به ظاهر بحرانی و یا دشواری ظاهری دارد، اصل رحمت و نور هدایت نیز حاضر است و تحقق این سیر استکمالی به  واقع نیازمند طلب واقعی فرد طالب است. به گونه ای که فرد طالب نباید از دشواری های مسیر کمال هراسناک باشد.

پاک ذات در خاتمه گفت: امیدوارم همانگونه که در سال گذشته طلب تاثیر گذاری در امر سیاستگذاری را به عنوان یک وفاق عمومی بین تمامی همکاران مرکز مقرر کرده بودیم، در سال جاری نیز با توجه به تغییر ماموریت ها بتوانیم ظهور این تاثیر گذاری را با استفاده از اصل چابکی مرکز محقق نماییم.

لازم به ذکر است این مراسم روز شنبه هفدهم تیرماه سال جاری با حضور رئیس مرکز، معاون پژوهشی، مدیران، پژوهشگران و همکاران در سالن یاس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگري، برگزار شد.


شنبه 17 تیر 1402 (10 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.