گزارش پژوهشی تدوین نقشه راه جهت رفع موانع و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه و اجرای سند توسعه سواحل مکران منتشر شد
گزارش پژوهشی تدوین نقشه راه جهت رفع موانع و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه و  اجرای سند توسعه سواحل مکران منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " تدوین نقشه راه جهت رفع موانع و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه و  اجرای سند توسعه سواحل مکران" منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک سواحل مکران باعث اهمیت راهبردي این سواحل در منطقه و کشور شده است؛ اما با توجه به اهمیت استراتژیک این سواحل، توسعه یافتگی این منطقه متناسب با اهمیت راهبردي آن نیست. در این پژوهش با این رهیافت که مهم‌ترین عوامل توسعه نیافتگی سواحل مکران، مجموعه­اي از عوامل درونی و بیرونی می­باشند که به بیان این عوامل و مسائل ناشی از آن پرداخته است. با نگاه بیرونی به مسئله مکران، ظرفیت­های سرمایه­گذاری و توسعه مکران را باید حول مسئله آب چینش کرد. به عبارت دیگر، اصل توسعه به آب آزاد، دریا و درنهایت قطب اقتصاد دریایی و توسعه دریامحور ختم می­شود. یکی از مهم­ترین مسائلی که همواره در طول ادوار مختلف برنامه­ریزی توصیه شده است، راه‌اندازی راه‌آهن چابهار است. همچنین روابط و ارتباطاتی در این منطقه می­تواند به واسطه این اقدام، با سایر نقاط جهان اتفاق بیفتد و به نوعی اتصال‌دهنده کریدورهای متنوع و ارتباطات ژئوپلیتیک باشد.

 

گفتنی است، این گزارش در 26 صفحه در گروه پژوهشی آینده نگری و فناوری نو و با همت حمید محمدی، محدثه بشیر مشهدی، یدالله دیوسالار، گل نساء صلواتی تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل


شنبه 04 شهریور 1402 (8 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.