دولت چهاردهم و فرصت توسعه ایران
دولت چهاردهم و فرصت توسعه ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، نشست شورای گروه‌های پژوهشی مرکز، با موضوع بررسی برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

 در این نشست که با حضور ریاست مرکز جناب آقای دکتر سید مهدی پاک ذات، مدیران و پژوهشگران مرکز برگزار شد، دکتر مرتضی مهرعلی‌تبار، عضو هیئت‌علمی مرکز، ضمن ارائه گزارش از روند تدوین این برنامه گفت: در تدوین این بسته سیاستی که از هفته گذشته آغاز شده به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام،  برنامه هفتم توسعه و سند آمایش سرزمین توجه ویژه شده است.

 مهرعلی‌تبار در ادامه خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی فراگیر و پایدار، توسعه اجتماعی و بازتوزیع عادلانه منابع، سیاست‌های سرزمینی، توسعه زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی، الزامات نهادی توسعه و نظام برنامه‌ریزی به عنوان دسته‌بندی و اولویت‌بندی، از جمله مولفه‌های کلیدی موضوع یاد شده هستند.

 وی ادامه داد: از ویژگی‌های مهم بسته سیاستی توسعه و پیشرفت کشور در دولت چهاردهم این است که ضمن برگزاری نشست‌های سه‌گانه و استفاده از نظرات و ایده‌های اندیشمندان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف و بهره گیری از فرصت‌های ایجاد شده در این نشست‌ها،  از ظرفیت‌های اکثر پژوهشگران مرکز در تدوین این سند استفاده شده است.

 در ادامه این نشست سایر پژوهشگران و مدیران نظرات خود را در تکمیل و اصلاح احتمالی این سند بیان نمودند و در مورد راهکارهای ارائه این سند به مجموعه رئیس‌جمهور منتخب به بحث و تبادل نظر پرداختند.


شنبه 23 تیر 1403 (1 هفته قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.