بررسی توسعه سواحل مکران در دستور کار مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری قرار گرفت
بررسی توسعه سواحل مکران در دستور کار مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری قرار گرفت

به گزارش روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، در نشستی به میزبانی مرکز و با حضور دبیر شورای سواحل مکران، معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، رئیس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای و متخصصان و صاحبنظران، توسعه منطقه ساحلی مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، موضوع مکان یابی، احداث و توسعه شهر جدید بندری اقتصادی مکران مرکزی و جایگاه آن در اسناد بالادستی به ویژه سند ملی آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه منطقه مکران ارائه و در این زمینه تبادل نظر شده است.

در ابتدای نشست، دکتر محمد قاسمی معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ضمن تاکید بر اهمیت توسعه سواحل مکران با محوریت پروژه ای پیشران، اظهار داشتند که در خصوص مکان یابی، احداث و توسعه شهر جدید بندری اقتصادی مکران مرکزی باید به موضوعات انطباق با اسناد فرادست و تامین مالی اندیشیده شود.

در ادامه این نشست، دکتر سید مهدی پاک ذات، رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، اظهار داشتند دغدغه ملی همه ما این است که در منطقه ساحلی مکران توسعه اتفاق بیفتد و در کنار اهمیت بالای اسناد فرادست،‌ تحقق راهبردها و سیاست های اسناد مورد نظر نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است که پروژه پیشران احداث شهر جدید مکران مرکزی در مسیر و همراهی تحقق این راهبردها و سیاست هاست. البته برای بررسی های بیشتر و توجه دقیق تر به ملاحظات و الزامات مکان یابی، احداث و توسعه شهر جدید بندری اقتصادی مکران مرکزی، این جلسات تداوم خواهد داشت.

در انتهای نشست دکتر محمد قاسمی، معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ضمن تایید کلیات تحقق و اجرای پروژه های پیشران در منطقه ساحلی مکران خاطرنشان کرد: باید در این جلسات نظرات مختلف ارائه شده و مورد بررسی قرار گیرد، چراکه برخی از این نظرات می‌تواند در توسعه و پیشرفت منطقه سودمند و مفید واقع شود.

شایان‌ذکر است که این نشست در روز پنجشنبه 26 مرداد ماه 1403 با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه سواحل مکران برگزار شد.


دوشنبه 29 مرداد 1403 (1 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.