سومین جلسه گروه پژوهشی توسعه تامین مالی و اقتصاد بین الملل برگزار شد.
سومین جلسه گروه پژوهشی توسعه تامین مالی و اقتصاد بین الملل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري، دكتر محمدباقر نوبخت رئيس اين گروه پژوهشي در اين نشست اظهار داشتند: به منظور تدوين الگوي توسعه مطلوب بومي كشور در ابتدا نياز است تا تعريف مشخصي از توسعه بدست آمده و غايت نهايي توسعه بر اساس اسناد بالادستي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري بدست بيايد. در ادامه براي دستيابي و ترسيم راهبرد دستيابي به الگوي مطلوب مذكور نياز است تا شاخص‌هاي توسعه مورد مطالعه و بررسي قرار بگيرند. 
مطالعه شاخص‌هاي مورد استفاده بايد بر اساس دو ويژگي باشد؛ اول آن‌كه آيا همه شاخص‌هاي مطرح شده در حوزه توسعه لزوما كاركرد توسعه‌اي دارند يا خير، چرا كه ممكن است برخي از شاخص‌هاي توسعه موضوعيتي براي كاربرد به عنوان شاخص‌هاي توسعه الگوي مطلوب مورد نظر را نداشته باشند و دوم آن‌كه نياز است شاخص‌هايي مورد استفاده قرار گيرند كه مطلوب شرايط ما باشند، در واقع تعريف هر شاخص بر اساس نيازهاي بومي هر كشور شكل مي‌گيرد و براي استفاده از شاخص‌هاي مطرح و مورد توجه در اين حوزه نياز است تا ابتدا قابليت انطباق آن‌ها با ويژگي‌هاي بومي ايراني اسلامي مورد بررسي قرار بگيرد. 
رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور همچنين افزود: در بررسي ادبيات توسعه نياز است تا مطالعه‌اي پيرامون جديد‌ترين نظريات توسعه شكل گيرد چرا كه سير تاريخي نظريات توسعه در هر مرحله‌اي منطبق با نيازهاي آن دوره بوده است و اكنون رويكرد دنيا نسبت به توسعه و روندهاي آتي موثر بر اين جريان، نيازمند بررسي دقيق‌تري در خصوص جديدترين گفتمان‌هاي توسعه مي‌باشد.
دكتر نوبخت در ادامه افزودند؛ بررسي نظريات صاحب‌نظران توسعه از اهم فعاليت‌هاي اين گروه است كه لازم است در جلسات آتي از انديشه اين گروه از خبرگان و صاحب‌نظران توسعه‌اي به منظور انباشت دانش، تحقيقات و پژوهش‌هاي اين حوزه در اين مركز، استفاده شود. 
در ادامه جلسه گزارشي از رصد شاخص‌هاي توسعه و تحليلي بر كاركرد شاخص توسعه انساني و نيازمندي تعديل آن بر اساس سنجه‌هاي بومي ارائه گرديد. همچنين در ادامه گزارشي از طرح پژوهشي« تحليلي بر پيامدهاي تحريم‌ها بر اقتصاد ايران با نگاهي بر مزيت‌هاي ژئوپلتيكي و منابع انرژي كشور» به منظور بررسي پيامدهاي تحريم و راهكارهاي خروج از وضع موجود ارائه گرديد. 
شايان ذكر است كه جلسه گروه پژوهشي توسعه، تأمين مالي و اقتصاد بين الملل مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري هر هفته يك بار تشكيل مي‌شود.


دوشنبه 31 تیر 1398 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.