۶ شرکتی که ترس زیادی از تحریم ها علیه ایران دارند
۶ شرکتی که ترس زیادی از تحریم ها علیه ایران دارند

تصميم اخير رييس جمهور امريكا مبني بر خروج از توافق چند جانبه برجام با ايران و بازگشت تحريم ها در ماه هاي آتي، پيامد نگران كننده اي براي برخي از شركت هاي بزرگ خواهد داشت. اين شركت ها در صورت پيروي از تصميم آمريكا، بايد در فرصت ۹۰ يا ۱۸۰ روزه پيش رو روابط خود با ايران را مجددا قطع كنند.

۶ شركتي كه به نظر مي رسد آسيب زيادي از اقدامات يكجانبه ترامپ خواهند ديد، عبارتند از :

بوئينگ و ايرباس

 دو غول هواپيماسازي جهان يعني بوئينگ و ايرباس احتمالا بيشترين آسيب را از بازگشت تحريم ها خواهند ديد، چراكه آن ها قصد داشتند براي اولين بار فروش هواپيما به جمهوري اسلامي ايران را آغاز كنند. بوئينگ يك شركت آمريكايي است اما ايرباس با وجود اينكه يك شركت فرانسوي است، با توجه به اينكه بيش از ۱۰ درصد از سهام آن در در اختيار آمريكايي هاست، بايد مجوز فروش به ايران را از آمريكا بگيرد. ايرباس تاكنون ۳ فروند از ۱۰۰ فروند هواپيماي سفارش داده شده توسط ايران اير با قيمت تقريبي ۱۹ ميليارد دلار را تحويل داده است.  

جنرال الكتريك و توتال

جنرال الكتريك با شرايط سختي روبرو است. اين شركت از يك سو قطعات زيادي را براي هواپيماهاي ايرباس توليد مي كند و تحريم فروش هواپيما مستقيما آن ها را نيز تحت تاثير قرار مي دهد و از سوي ديگر سفارشات زيادي را كه براي ساخت تاسيسات پروژه هاي نفت و گاز ايران دريافت كرده بود را از دست مي دهد. علاوه بر اين، جنرال الكتريك به دليل آمريكايي بودن، با محدوديت هاي بيشتري براي تجارت با ايران نيز مواجه است. آن ها اعلام كرده اند فعاليت هاي خود را با قوانين جديد ايالات متحده منطبق خواهد كرد.

در حوزه انرژي شركت ديگري كه با چالش زيادي روبروست، توتال فرانسه است كه قرارداد ۲ ميليارد يورويي را با CNPC چين به منظور توسعه ميدان نفتي پارس جنوبي ايران بسته بود. آن ها در حال حاضر ۹۰ ميليون دلار براي توسعه اين ميدان هزينه كرده است و شركت ملي نفت ايران گفته است تا زماني كه توليد و بهره برداري از ميدان آغاز نشود، هزينه هاي آن ها جبران نخواهد شد. شركت ملي نفت ايران تاكيد كرده اگر توتال از همكاري با ايران عقب نشيني كند، شانس خود براي توسعه ميدان را از دست داده و به  CNPC واگذار مي كند.

فولكس واگن و گروه PSA فرانسه

فولكس واگن با توجه به حضور فعال در بازار آمريكا، براي ورود به بازار ايران محتاطانه رفتار مي كرد اما از سال گذشته فروش خودروهاي خود به ايران را آغاز كرد. حالا ممكن است آن ها مجددا مجبور به تغيير اين سياست شوند.

در همين حال گروه PSA فرانسه - كه توليدكننده خودروهاي پژو و سيتروئن است- فروش زيادي به ايران داشته است. آن ها حتي از عدم دسترسي به بازار ايالات متحده به عنوان يك امتياز نسبت به رقباي آلماني استفاده كردند و با فروش گسترده محصولات خود در ايران توانستند، با مشكلاتي كه در چين و بريتانيا روبرو شده بودند را جبران كنند. حالا تحريم هاي آمريكا در حال بازگشت هستند و PSA مي گويد كه اميدوار است اتحاديه اروپا موضع مشتركي را در رابطه با ايران اتخاذ كند. تاكنون، فرانسه، آلمان و بريتانيا همگي گفته اند كه مي خواهند در توافق برجام با ايران باقي بمانند. اگر PSA بخواهد مجددا محصولات پژو را در بازار آمريكا بفروشد، ممكن است مجبور به خروج از آمريكا .

منبع: مجله فورچون 


یک شنبه 23 اردیبهشت 1397 (6 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.