برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست گذاری همایش ملی هفتاد سالگی نظام برنامه ریزی توسعه در ایران
برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست گذاری همایش ملی هفتاد سالگی نظام برنامه ریزی توسعه در ایران

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، نخستين جلسه شوراي سياست‌گذاري «همايش ملّي هفتادسالگي نظام برنامه‌ريزي توسعه در ايران» روز دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ با حضور جناب آقاي دكتر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار گرديد.

در اين جلسه جناب آقاي دكتر نوبخت، رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش، ضمن برشمردن روند تاريخي برنامه‌ريزي در ايران، به ضرورت آسيب‌شناسي برنامه‌هاي گذشته اشاره كردند. ايشان يك روش فراتحليل را براي ارزيابي و مرور گذشته با نگاه به آينده را مناسب دانستند و بيان كردند بايستي طراحي ساز و كارهاي لازم براي برنامه‌ريزي آتي از دستاوردهاي اين همايش باشد.

اهداف، خط‌مشي‌ها، مخاطبان و اركان همايش توسط مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري كه مسئوليت برنامه‌ريزي و اجراي همايش را بر عهده دارد، تشريح گرديد.

در اين ارائه آسيب‌ها، چالش‌ها و دستاوردهاي نظام برنامه‌ريزي توسعه در ايران، مباني انديشه‌اي، نظام‌هاي برنامه‌ريزي،  روش‌ها و تكنيك‌هاي برنامه‌ريزي، آمايش سرزمين و برنامه‌ريزي منطقه‌اي، آمار، اطلاعات و فناوري در نظام برنامه ريزي توسعه در ايران، امور بخشي و فرابخشي در نظام برنامه‌ريزي توسعه ايران و نقش مردم و بخش خصوصي در تدوين و اجراي موفق برنامه هاي توسعه از محورهاي اساسي برگزاري همايش اعلام شد.

در ادامه آقايان دكتر شركاء، دكتر مردوخي، دكتر صميمي، دكتر پورمحمدي، دكتر پارسا و دكتر تاجگردون بعنوان اعضاي شورا به بحث و بررسي و ارائه پيشنهادهايي در زمينه دامنه موضوعي و محورهاي همايش، روش برگزاري همايش(حضوري يا اينترنتي)، نحوه تقدير از پيشكسوتان و ... براي برگزاري هر چه بهتر و كاراتر همايش پرداختند.

گفتني است براساس برنامه زمان‌بندي شده، همايش در روز اول آبان ماه مقارن با روز آمار و برنامه‌ريزي برگزار خواهد شد.

اعلام فراخوان عمومي دريافت مقالات در چارچوب تفصيلي محورهاي همايش با تصويب كميته علمي متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.


سه شنبه 08 خرداد 1397 (5 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.