تحولات جهانی و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران؛ با تأکید بر سیاست افزایش نرخ بهره آمریکا منتشر شد
تحولات جهانی و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران؛ با تأکید بر سیاست افزایش نرخ بهره آمریکا منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: اثرات سياست انقباضي افزايش نرخ بهره آمريكا در سه بخش اصلي تأثير بر اقتصاد آمريكا، ديگر كشورها و ايران مورد توجه قرار گرفته است. بالا رفتن نرخ بهره بانكي توسط فدرال رزرو به‌طور مستقيم از كانال سرمايه­گذاري منجر به افزايش هزينه­هاي سرمايه­گذاري و درنتيجه كاهش سرمايه­گذاري، تقاضاي كل و درنهايت توليد ناخالص داخلي آمريكا مي­شود به‌ طوري‌كه در ماه­هاي اخير، اقتصاد آمريكا حدود ۴/۱ درصد كوچك‌تر شده است. كشورهاي اتحاديه اروپا و ديگر كشورهاي توسعه­ يافته­ مانند آلمان، ژاپن، سوئيس و غيره نيز در واكنش به افزايش نرخ بهره آمريكا و بالا رفتن ارزش دلار در بازارهاي جهاني، اقدام به افزايش نرخ بهره خود كرده­اند كه درنتيجه آن انتظار مي­رود رشد اقتصاد جهاني كند شود.

اين گزارش در ۸۰ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: سياست افزايش نرخ بهره آمريكا، تحولات بحران اوكراين و تأثير آن بر اقتصاد جهان و ايران، تحولات كشورهاي همسايه و تأثير آنها بر اقتصاد ايران و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت يونس تيموري، علي­اكبر خسروي­نژاد، يدالله ديوسالار، غلامرضا گرائي­نژاد، الهام وفائي و با نظارت علمي غلامرضا گرائي نژاد تدوين شده است.

دريافت فايل گزارش


سه شنبه 12 مهر 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.