میانبرهای گریز از تله درآمد متوسط و رسیدن به جهش اقتصادی
میانبرهای گریز از تله درآمد متوسط و رسیدن به جهش اقتصادی

به گزارش روابط عمومي مركز، دكتر روح الله كهن هوش نژاد به عنوان مهمان جلسه نشست شوراي گروه هاي علمي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري مطالعه خود را با عنوان "هنر جهش اقتصادي و ميانبرهاي توسعه" ارائه نمود.

 دكتر كهن، دانش آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) در ابتداي اين نشست ضمن تعريف كلمه جهش گفت: عدم تقليد از كشور هاي پيشرو و استفاده از راه هاي ميانبر از ويژگي هاي اصلي جهش به شمار مي رود.

وي ضمن بررسي نظريات مختلف در خصوص راه هاي رسيدن به رشد اقتصادي ادامه داد: كشورهايي كه رشد پايين داشتند با استفاده از مدل هايي توانستند با نهاد سازي هاي درست به رشد هاي اقتصادي بالايي دست پيدا كنند. با اين وجود اگر كشوري بتواند از تله درآمد متوسط عبور كند، جهش در عرصه اقتصادي را مي تواند تجربه كند.

اين پژوهشگر ضمن بيان نگاه خود در خصوص نو آوري ادامه داد: در اين بين نو آوري مي تواند كشور ها را از تله درآمد متوسط رها كند. در بحث نو آوري، صنعت و دانشگاه دو مقوله اصلي به شمار مي روند. در كشورهاي كمتر توسعه يافته، دانشگاه در برج آج مي نشيند و منتظر است تا صنعت به دنبال آن بيايد مثال اين كشور ها را مي توان در آمريكاي لاتين جست و جو كرد. اما نقطه مقابل، كشور هاي جنوب شرق آسيا هستند كه دانشگاه ابزار صنعت مي شود.

كهن افزود: در واقع ايجاد نظام ملي نوآوري لازمه شكل گيري يك رابطه صحيح بين دانشگاه و صنعت است. اين نظام بايد فاصله شناختي صنعت و دانشگاه را درست كند و از شكست سيستم فرار كند. در واقع جهش اقتصادي به معناي تحقق يك نظام درست نوآوري است كه بتواند در افق طولاني مدت كار كند.

اين دانش آموخته اقتصاد با بيان مثال هاي مختلف در خصوص ساز و كار نظام ملي نوآوري در كشور هاي مختلف بر اهميت شكل گيري اين مدل تاكيد كرد و گفت: كشور ها به منظور عبور از تله درآمد متوسط بايد به سمت ايجاد ساز و كار نظام نوآوري گام بردارند و اين امر منجر به تحقق جهش در كشور ها خواهد شد.

وي در خصوص توضيح شكست بازار در اصل تحقيق و توسعه خاطر نشان كرد: دو نوع شكست از نوع قابليت و اندازه همواره مي تواند رهزن توسعه باشد شايد برخي از شركت ها اصلا قابليت تحقيق و توسعه را نداشته باشند لذا بايد مراقب بود كه دچار شكست از نوع قابليت نشويم.

دكتر كهن افزود: بنگاه هاي كوچك لزوما رابطه اي با رشد اقتصادي ندارند. حال آنكه شركت هاي بزرگ تاثير مستقيم بر رشد اقتصادي دارند، استقلال فناورانه مزيت اصلي است كه مي بايست مورد توجه قرار گيرد. لذا با تقليد امكان جهش وجود ندارد. براي رسيدن به جهش نيازمند خلق يك مسير جديد هستيم.

وي در خصوص راه هاي ميانبر در خصوص دستيابي جهش گفت: ميانبر اول عدم درگير شدن در يك نظام سفت و سخت مالكيت معنوي است و همچنين ميانبر دوم حركت به سمت فناوري ها با چرخه عمر كوتاه است و سپس حركت به سمت فناوري هاي با عمر طولاني است.

وي در ادامه راه هاي ميانبر ديگري را بيان كرد و گفت: ميانبر سوم حركت نكردن به سمت ايجاد كل زنجيره ارزش به طور كامل است.

در ادامه اين نشست كارشناسان مركز ضمن بررسي ارائه انجام شده و طرح سوالات خود بر اصل غيرنهاد گرايي بودن اين ارائه تاكيدكردند و به تبادل نظر در خصوص اين ارائه پرداختند.  


یک شنبه 27 شهریور 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.