تربیت نسل جدید اندیشمندان جوان تحول خواه، با کار ویژه تبصره های بودجه
تربیت نسل جدید اندیشمندان جوان تحول خواه، با کار ویژه تبصره های بودجه

به گزارش روابط عمومي مركز، در حافظه خبري كشور براي نخستين بار رهبر انقلاب اسلامي در خرداد سال ۹۸ پاي نخبگان را به ساختار بودجه بازكردند. ايشان در ديدار جمعي از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با اشاره به بيماري‌هاي مزمن اقتصادي از جمله «بهره‌وري پايين»، «اسراف بسيار خسارت‌بار در مصرف انرژي»، «نفتي بودن و دولتي بودن اقتصاد»، «مشكلات نظام مالياتي» و «ساختار بودجه» فرمودند: دانشگاه‌ها در پرتو علم نافع و ايجاد سازوكار مناسب، به تأمل در راه‌حل‌هاي اين‌گونه مشكلات بپردازند. با وجود تاكيدات رهبر انقلاب در طول اين سال ها در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه اما كماكان اقدام مطلوب و همه جانبه نگري در خصوص تحقق اين خواسته اتفاق نيفتاد تا جايي كه ايشان در ديدار اخير نمايندگان فرمودند: يك مسئله، مسئله‌ي بودجه است كه حالا آقاي قاليباف اشاره كردند. نه، بودجه انصافاً اصلاح نشده؛ يعني مشكل تركيب غلط بودجه اصلاح نشده، كه يك مقداري از اين مربوط به دولت است، يك مقداري مربوط به مجلس است.

در تحليل چرايي عدم تحقق اصلاح بودجه مي توان به دلايل متعددي اشاره كرد اما همانگونه كه در كلام رهبري مستتر است اصلاح اين ساختار يك اقدام فرا قوه اي است چراكه دستگاه هاي مختلف با سطوحي از تعارض منافع درگير ودار تدوين، تصويب، تخصيص، تامين منابع و همچنين رصد و پايش بودجه هستند و از سوي ديگر فقر دانشي در حوزه نيروي انساني فهيم تحول خواه در نظام بودجه ريزي احساس مي شود.

 با توجه به تاكيدات متعدد مقام معظم رهبري در خصوص اهميت دقت و واكاوي ساختار بودجه توسط نخبگان و همچنين نقش كليدي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري در خصوص ارتباط في مابين سازمان و مراكز علمي كشور "كلان پروژه بازنگري، اصلاح و افزايش اثربخشي محتواي تبصره هاي بودجه از تدوين تا تفريغ" با هدف تربيت نسل جديد و اثر گذار در مباحث تخصصي بودجه به دور از هياهوي سياستي در مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با همراهي سازمان برنامه بودجه كشور، و نهاد هاي تاثير گذار در فرايند بودجه كشور آغاز به كار كرد.

لذا با عنايت به ساختار پيچيده نظام بودجه ريزي كشور و ايفاي نقش نهاد ها و دستگاه هاي متعدد در تدوين، تصويب ، تخصيص منابع، تامين منابع و همچنين ارزيابي عملكرد بودجه. مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان برنامه بر آن شد تا با تشكيل جلسات متعدد و ايجاد هماهنگي ميان نهاد علمي، نهاد تدوين كننده، نهاد ناظر و همچنين نهادهاي تامين كننده منابع بودجه به بررسي همه جانبه ابعاد اصلاحي ساختار بودجه در قالب تبصره ها بپردازد.

در اين بين برگزاري كلاس هاي آموزشي آشنايي با مباني بودجه و همچنين انتشار فراخوان همكاري به منظور جذب نخبگاني در قالب فعاليت انديشكده اي و متمركز بر هر يك از تبصره هاي بودجه و طراحي مربيان و انتقال تجارب مديريتي بين نسلي در خصوص تدوين تبصره ها با تمركز به تربيت نسل جديد در فهم و اصلاح ساختار بودجه راه بلند و مسير دشواري است كه به همت پژوهشگران و تيم مديريت پژوهش مركز در حال انجام است.

به هرترتيب تابستان داغ امسال آغازگر مسير مطالعه، فهم، تربيت و ارائه پيشنهادات اصلاحي تبصره هاي بودجه اي است كه سال ها در حلقه هاي بسته به سر برده است و نهاد علمي اينبار درسايه همكاري و همدلي بين دستگاهي  با استمداد از همت و دانش جوانان اين مرز و بوم اميد تحول را با مرور مسير طي شده و بهرمندي از دانش انباشته بين دستگاهي در سطوح مختلف با رعايت ركن تحول خواهي قانونمدار در بوته آزمايش گذاشته است.


یک شنبه 13 شهریور 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.