گزارش معافیت مالیاتی سود سپرده در نظام بانکی ایران منتشر شد
گزارش معافیت مالیاتی سود سپرده در نظام بانکی ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : معافيت ماليات سود سپرده بانكي يكي از موارد بسيار گسترده معافيت‌هاي مالياتي در نظام ماليه كشور است كه البته به عنوان مناقشه‌ برانگيزترين آنها نيز مي‌باشد. اينكه آيا ماليات سود سپرده بايد به عنوان يكي از پايه‌هاي درآمدي ماليات تلقي شود يا همچنان مشمول معافيت باشد. پاسخ به اين پرسش به عنوان مسئله محوري گزارش حاضر، نيازمند تأمل و تعمق بيشتر در ادبيات ماليات، ساختار نظام مالياتي كشور در كنار ديگر ويژگي‌ها و شرايط اقتصادي، اجتماعي و سياسي ايران است. سيستم مالياتي مبنا و مخارج مالياتي دولت، دو مفهوم ادبيات مالياتي هستند كه پرداختن به آنها ما را در پاسخ به پرسش گزارش رهنمون خواهد كرد.

اين گزارش در ۶۱ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: بررسي‌هاي اسنادي و تاريخي، اسناد، قوانين و مقررات در سير تاريخ، صاحبنظران حوزه ماليات سود سپرده و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت يونس تيموري و نظارت علمي محمد جواد محسني نيا تدوين شده است. 

دريافت فايل گزارش 


شنبه 29 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.