گزارش مطالعه تطبیقی برنامه های توسعه در ایران منتشر شد
گزارش مطالعه تطبیقی برنامه های توسعه در ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مقدمه اين گزارش مي خوانيم : پيشينه مفهوم توسعه به دهه ۱۹۵۰ ميلادي بازمي‌گردد. ضرورت بازسازي و ايجاد رفاه در كشورهاي درگير جنگ جهاني دوم و نوسازي و پيشرفت ساير كشورها در ترويج مفهوم توسعه مؤثر بوده است. مفهوم توسعه نيز، به طور مستمر در حال تحول بوده و در طي ۷ دهه اخير به شدت تغيير كرده است. توسعه علاوه ‌بر رشد اقتصادي به مسائلي همچون بهبود توزيع درآمد بين افراد جامعه و كاهش فقر، گسترش ظرفيت‌هاي ساختاري كشور براي افزايش توليد، ارائه خدمات آموزشي، بهداشتي و ارتباطات و اطلاعات كه همگي زمينه بهبود كيفيت زندگي افراد را فراهم مي‌كنند توجه دارد و از پوشش موضوعي متفاوتي برخوردار است.

اين گزارش در ۷۵ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: روش‌شناسي، معيارهاي بررسي مقايسه‌اي، بررسي برنامه‌هاي توسعه در ايران، بررسي برنامه‌هاي توسعه در كشورهاي منتخب و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت حانيه علي بيكي علوي  و نظارت علمي غلامرضا گرائي نژاد تدوين شده است. 

 

دريافت فايل گزارش 


دوشنبه 24 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.