گزارش فراتحلیل مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران منتشر شد
گزارش فراتحلیل مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : يكي از لنگرگاه‌هاي اصلي بخش تدوين برنامه توسعه در ايران بر اساس رويه برنامه­ريزي مرسوم، تدوين نظام­نامه تهيه برنامه توسعه بوده است. تفاهم و وفاق بر سر نظام­نامه به عنوان طرح­ كلي مسير برنامه­ريزي از نظر محتوايي و ساختاري در ميان سياست­گذاران و برنامه­ريزان، نقطه شروع و مهم يك برنامه­ريزي موفق است.

با توجه به اهميت موضوع و با اين پيش‌فرض كه در برنامه هفتم توسعه، تدوين نظام­نامه به عنوان يكي از مهم‌ترين گام­هاي عملياتي براي تدوين برنامه پيش رو خواهد بود؛ مطالعه حاضر با هدف «تعريف و تبيين عناصر نظام­نامه تدوين برنامه هفتم توسعه؛ از رهگذر بررسيِ فراتحليلي مطالعات هفتاد سال برنامه­ريزي توسعه» سعي بر آن دارد تا نظام­نامه­هاي برنامه­هاي توسعه پيشين را از منظر ساختاري- محتوايي واكاوي نموده و در خصوص مفاهيم و گزاره­هاي مندرج در آنها به بحث و كنكاش بپردازد.

اين گزارش در ۵۸ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: مسئله‌شناسي و بيان پرسش‌ها، روش پژوهش، ادبيات پژوهش و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت مرتضي مهرعلي‌تبار فيروزجايي  و نظارت علمي غلامرضا گرائي نژاد تدوين شده است. 

 

دريافت فايل گزارش 


چهارشنبه 05 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.