مرکز پژوهش ها با همکاری ساتکاب به کمک آینده نگری صنعت آب و برق کشور می رود
مرکز پژوهش ها با همکاری ساتکاب به کمک آینده نگری صنعت آب و برق کشور می رود

در ابتداي اين نشست، سيد مهدي پاكذات، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهميت مسئله آمايش سرزميني در كشور گفت: پس از انجام نقش موثر در سند ملي آمايش وظيفه ديگري در راستاي تحقق اين سند ملي در دستور كار مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري قرار گرفت.

وي در راستاي وظايف مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري افزود: دو وظيفه كمك به الزامات تحقق و اجرايي شدن سند آمايش در كنار افزايش وضوح تصوير افق اين سند جزو وظايف ما است.

پاكذات در تشريح ارتباط اين وظايف با وزارت نيرو تاكيد كرد: بند۱۱ الزامات تحقق و اجرايي‌شدن سند آمايش به وزارت نيرو مرتبط است و به مسئله آب قابل برنامه‌ريزي مي‌پردازد كه مجموعه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري مي‌تواند در اين حوزه كمك كند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ادامه داد: رسيدن به تصوير مطلوب افق ۱۴۲۴ كه در سند ملي آمايش تصويب شده در حوزه‌هايي نظير آب، برق و انرژي تجديدپذير مورد تاكيد قرار گرفته، از ديگر مفاد همكاري ما و وزارت نيرو است.

پاكذات گفت: مطالعه كلان‌روندها و شناسايي فرصت‌هاي نقش‌آفريني در آينده مي‌تواند زمينه برنامه‌ريزي در مجموعه دستگاه‌هاي كشور از جمله وزارت نيرو را مهيا كند.

وي افزود: اين آمادگي در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري وجود دارد كه در شكل‌گيري اين تصوير به وزارت نيرو كمك كند.

وي بيان كرد: تدوين نظام مسئله اقتصاد دانش بنيان با توجه به لزوم بهره‌برداري همه‌جانبه در فضاي كشور از ديگر موارد همكاري است.

وي با بيان اينكه اين مطالعات مي‌تواند در گروه آمايش سرزمين ما انجام شود، ادامه داد: در مركز يكي از۵گروه پژوهشي ما گروه آينده نگري و فناوري‌هاي نوين است كه در سال جاري ما به عنوان نقش خودمان در تحقق شعار سال، ماموريتي را در اين گروه تعريف كرديم كه درواقع تدوين نظام مسائل شركت‌هاي دانش بنيان و اقتصاد دانش بنيان است.

پاكذات گفت: طبق بررسي ما در اين گروه، از نظر ما شركت ساتكاب اگر بخواهد در حوزه دانش بنيان با نگاه آينده نگرانه نگاه كند، به چهار نوع شركت دانش بنيان و استارتاپ نياز دارد. نوع اول شركت‌هاي دانش بنياني كه در حوزه توليد كار مي‌كنند. يك چيزي كه به ذهن ما مي‌رسد، بحث شركت‌هاي استارتاپي است كه در بحث لجستيكي و فين تك و بخش تحريمي مي‌توانند كمك كنند تا بخش تامين و تهيه كالا‌ها با سهولت بيشتري اتفاق بيفتد. مدل سومي نياز ما استارتاپ‌هايي هستند كه در موضوع كلان داده كار مي‌كنند. دسته چهارم شركت‌هايي هستند كه در حوزه‌هاي مديريتي همچون منابع انساني، برنامه ريزي لجستيك و … مي‌توانند به ما كمك كنند.
مدير مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري در پايان سخنان خود مطرح كرد: در جلساتي كه در سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد، بنا شد در خصوص برنامه ي هفتم توسعه كشور مركز نقش حلقه واسطه بين ذينفعان نظام برنامه ريزي خارج از دستگاه‌هاي اجرايي دولتي را ايفا كند و بتواند از دغدغه و ايده‌هاي آن‌ها در ارتقاي برنامه هفتم توسعه استفاده كند.

در ادامه مراسم مجتبي اكبري؛ مديرعامل شركت ساتكاب با بيان اينكه: شركت ساتكاب از دهه ۳۰ در حوزه‌هاي ساخت، مديريت ساخت و توليد كالاي آب و برق فعاليت مي‌كند، گفت: شركت‌هاي همچون بزرگي ايران ترانسفور به صورت غير مستقيم و شركت صنايع آب و برق كشور مشغول خدمت رساني در كشور عزيزمان هستند.
وي ادامه داد: طي چندسال گذشته تحريم‌هاي ظالمانه مشكلات زيادي را براي آب و برق ما ايجاد كرد، اما چندين ثبت اختراع داريم كه به زودي معرفي مي‌شود. در بحث هوشمند سازي و ارائه الگوي مصرف با استفاده از هوش مصنوعي هست كه شركت‌هاي دانش بنيان مشغول كار در اين حوزه هستند. شفافيت موضوع نياز به اين هست كه كار‌هاي هوشمندسازي فناورانه در اين مجموعه قرار بگيرند مثل دستگاه‌هاي آي تي و كنتور‌هاي هوشمند.
اكبري افزود: ساتكاب بحث ساماندهي شركت‌هاي دانش بنيان اين حوزه را هم بر عهده دارد و ۷۰۰ شركت در اين حوزه شناسايي شدند و بحث‌هاي مزايده‌اي دارند. اين شركت‌هاي دانش بنيان با چالش‌هايي مواجه شدند. مسئله اين است محصول خود را بايد تجاري سازي كنند تا مردم از آن استفاده كنند، همين محصولي كه شركت‌هاي دانش بنيان توليد مي‌كنند، توسط شركت‌هاي چيني از ما كپي برداري مي‌شود و در بحث تجاري سازي مشكل داريم.
ميديرعامل ساتكاب بيان كرد: اگر قرار است اتفاقي در صنعت بيفتد، نياز به تجاري سازي محصولات داريم. شركت ساتكا سراغ توليد نوآورانه آمده و براي آن يك نظام نامه قوي مي‌خواهيم كه بايد در كميسيون اقتصاد تصويب شود و نياز داريم كه كار پر قدرتي انجام شود و بحث ديگر اينكه در هفدهم بهمن ۱۴۰۰، موضوع توسعه‌اي شدن شركت ساتكاب را پيگيري كرديم، يعني شركت ساتكاب در بخش‌هاي محروم تا ۴۹ درصد سرمايه گذاري كند و بعد از پنج سال هم به همان شركت‌هاي مربوطه واگذار كنيم.
وي در پايان سخنان خود اظهار كرد: ما نياز‌مند اين هستيم كه صنعت آب و برق يك صنعت نوآورانه و هوشمندانه بشود. بايد نخبه‌ها را در كشور حفظ كنيم و مسئله صنعت آب و برق نيز همين است و شركت اعتقاد به مديريت دانش همه جانبه دارد. مجموعه ساتكاب آمادگي كامل دارد تا در مناطق آزاد و بخشي از مناطق ديگر، شركت‌هاي دانش بنيان و شركت‌هاي صنعتي در حوزه آب و برق ايجاد كند.

 در پايان اين مراسم، تفاهمنامه‌اي به منظور حل مسائل كشور و استفاده مطلوب از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي علمي، پژوهشي و اجرايي بين مركز پژوهش و توسعه آينده نگري و شركت سهامي مادر تخصصي مديريت ساخت و تهيه كالاي آب و برق (ساتكاب) به امضا رسيد.

لازم به ذكر است اين مراسم صبح روز دوشنبه مورخ ۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ به ميزباني مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري برگزار شد‌


دوشنبه 02 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.