بررسی صندوق های بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱
بررسی صندوق های بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : وفور درآمدهاي نفتي و ضعف سيستم مالياتي كشور طي ساليان متمادي سياست‌گذاران را به هزينه كردن منابع درآمدي سهل‌الوصول عادت داده است. اين ساختار معيوب مالي باعث شد كه نظام رفاهي كشور از ابتدا در قالب سيستم تأمين مالي بيسماركي شكل بگيرد. مبناي اصلي نظام بيسماركي بر مشاركت نيروي كار و كارفرما است و مزاياي پرداختي بازنشستگي از طريق حق بيمه دريافتي از نيروي كار و كارفرماي فعلي تأمين مي‌شود. صندوق‌هاي بازنشستگي كشور كه بنيان آنان بر اساس نظام تأمين مالي بيسماركي است، نسبت به تغييرات اقتصادي و جمعيتي بسيار حساس هستند.

اين گزارش در ۴۳ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: تامين مالي در نظام بازنشستگي، صندوق بازنشستگي كشوري، شناسايي ريشه هاي وابستگي صندوق ها به بودجه عمومي، تبعات وابستگي صندوق ها به بودجه عمومي و غيره... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت شهاب الدين فولادي مقدم و علي خليلي و با نظارت علمي محمد جواد محسني نيا و جمال كاكائي تدوين شده است. 

 

دريافت فايل


سه شنبه 06 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.