معافیت های مالیاتی و بررسی ظرفیت های درآمدی آن
معافیت های مالیاتی و بررسی ظرفیت های درآمدی آن

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : معافيت ­هاي مالياتي در ادبيات ماليه عمومي، ابزاري براي سياست­ گذاري در حمايت از فعاليت ­هاي يك بخش و توزيع درآمد است كه در همه اقتصاد ها، مورد استفاده سياست­گذار قرار مي­گيرد. البته نه تنها كاركرد اين ابزار در بين كشورها متفاوت بوده، بلكه عملكرد آن نيز در كشورهاي مختلف، متمايز است. سياست­گذاري معافيت­هاي مالياتي در ايران به‌گونه‌اي است كه مهم‌ترين كاركرد آن، حمايت از بخش­ها يا اقشار جامعه مي­باشد، اما سازوكار به‌كارگيري آن موجب شده تا عملكرد اين ابزار در كشور موفق نباشد. ساختار سياست‌گذاري، تشكيلات قانون­گذاري و اجراي آن در كشور، حلقه­هاي متصل به يكديگر نبوده و تصميم­سازي­ها در هر سه حوزه مذكور، به نحو مطلوب انجام نمي­گيرد.

شناسايي معافيت­هاي مالياتي و طبقه­بندي آنها بر اساس بخش­هاي اقتصادي و نيز برحسب موضوع معافيت، هدف اول اين مطالعه است. براي اين كار، قوانين و اسناد مختلفي كه داراي بندهاي قانوني مربوط به معافيت­ها بوده­اند، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته‌اند. شناسايي انجام شده نشان مي­دهد كه معافيت­هاي موجود در نظام مالياتي ايران بسيار گسترده بوده و اغلب فعاليت­هاي اقتصادي را در برمي­گيرد. علاوه بر اين، برخي بندهاي قانوني داراي متن مبهم و برخي ديگر، قلمرو معافيت خاصي را چنان گسترده به همه فعاليت­ها تعميم داده كه علاوه بر طبقه­بندي، ارزيابي اثرات آن را نيز با مشكل مواجه ساخته است.

اين گزارش در ۱۴۱ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: نظام مالياتي؛ سياست‌ها، قوانين و عملكرد آنها، نهادهاي مؤثر در نظام مالياتي كشور، پيامد معافيت‌ها در نظام مالياتي ايران و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت  يونس تيموري و با نظارت علمي محمد جواد محسني نيا تدوين شده است.

علاقه مندان مي توانند با مراجعه به تارنماي مركزبه نشاني www.dfrc.ir  متن كامل اين گزارش پژوهشي را ملاحظه نمايند.

 

دريافت فايل


شنبه 20 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.