تحلیل و تبیین درآمد های ارزی حاصل از صادرات نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
تحلیل و تبیین درآمد های ارزی حاصل از صادرات نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : با توجه به وابستگي زياد بودجه دولت به درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفتي، بررسي ميزان درآمدهاي ارزي مذكور و سهم‌ شركت نفت، صندوق توسعه ملي و بودجه دولت از آن بسيار حائز اهميت است. بي‌ثباتي درآمدهاي نفتي به دليل نوسانات قيمت جهاني نفت در واكنش نامتقارن بودجه به اين امر نمود پيدا مي‌كند، به‌طوري‌ كه با افزايش درآمدهاي نفتي حاصل از افزايش قيمت نفت، دولت هزينه‌هاي خود را افزايش داده كه اين هزينه‌ها به علت سهم‌بري بالاي درآمدهاي نفتي در بودجه دولت از طريق افزايش مذكور پوشش داده مي‌شود. از آنجايي‌كه دولت نمي‌تواند هزينه‌هاي خود را كم كند، كاهش درآمدهاي نفتي موجب كسري بيشتر بودجه عمومي دولت مي‌شود. به همين جهت، تلاش براي كاهش وابستگي بودجه عمومي دولت به درآمدهاي نفتي همواره مد نظر سياست‌گذاران و دولتمردان قرار گرفته است. در اين راستا اقداماتي نيز انجام شده اما به نظر مي­رسد اقدامات صورت گرفته وافي به مقصود نبوده است.

 اين گزارش در۳۶ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: تحليلي از روندهاي  گذشته توزيع درآمدهاي ارزي بين شركت نفت، صندوق توسعه ملي و بودجه دولت، بررسي آثار درآمدهاي نفتي بر اقتصاد كشور، راهكارها و اقدامات اصلاحي و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت و تلاش الهام وفائي، محمد كاركن ورنوسفادراني و با نظارت علمي محمد جواد محسني نيا تدوين شده است. 

 

دريافت فايل


یک شنبه 15 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.