چه شیوه نامه ای برای تدوین شاخص ها و ابزارهای سلامت اداری در نظر گرفته شده است؟
چه شیوه نامه ای برای تدوین شاخص ها و ابزارهای سلامت اداری در نظر گرفته شده است؟

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: ارتقاء سلامت اداري و مقابله با فساد ازجمله‌ ضروري‌ترين كاركردهاي يك نظام حكومتي پايدار به شمار مي‌رود و از اصلي‌ترين پايه‌هاي استحكام آن محسوب مي‌شود. از اين‌رو، دولت‌ها با اشكال و ساختارها و گرايش‌هاي فلسفي و ايدئولوژيكي مختلف، همواره براي بقاي نظامي كه بر اساس آن مشروعيت يافته‌اند، ارتقاء سلامت اداري و مقابله با فساد را در برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. همچنين با توجه به اينكه، رويكرد حكمراني خوب كه علاوه بر بازتعريف رابطه تعاملي ميان سه نهاد دولت، بخش خصوصي (بازار) و جامعه مدني، براي دولت با مفهوم جديد، مؤلفه‌هايي مانند «پاسخگويي»، «كنترل فساد»، «حاكميت قانون»، «كيفيت تنظيم‌گري دولت» و «ميزان اثربخشي» را مورد توجه قرار مي‌دهد. بنابراين، پرواضح است، سلامت اداري و مؤلفههاي حكمراني به نوعي دو روي يك سكه‌ هستند؛ به بيان ديگر، توجه به مؤلفه‌هاي ياد شده موجب ارتقاي سلامت اداري مي‌گردد و عكس اين مهم نيز صادق است.

اين گزارش در ۴۳ صفحه با عنواين متنوعي ازجمله: فرايند مشاركتي ايجاد ابزارها، فرايندها و شاخص‌هاي مرتبط با سلامت اداري و مقابله با فساد، شاخص ادراك فساد ، ابزارهاي ارتقاي سلامت اداري و مقابله با فساد و غيره ...  منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت گروه پژوهشي توسعه، تامين مالي و اقتصاد بين الملل تدوين شده است.

دريافت فايل


دوشنبه 02 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.