برنامه راهبردی توسعه استان در بخش راه و شهرسازی
برنامه راهبردی توسعه استان در بخش راه و شهرسازی

دكتر فاطمه حميديان، رئيس مركز توسعه سياست هاي راهبردي وزارت راه و شهرسازي به عنوان طراح محتوايي اين نشست يكي از اصلي ترين مباحث را اهميت لجستيك و كوريدورهاي شمال و جنوب كشور دانست. در ادامه اين موضوع حتي كشورهاي روسيه و هند بارها در خواست همكاري براي كوريدورهاي شمال و جنوب مطرح كرده اند.

لازم به ذكر است دكتر حميديان، در اين نشست خواستار اين موضوع شد تا سازمان برنامه و بودجه كشور دستور العملي را صادر كند تا نماينده آمايش در وزارت راه و شهرسازي باشند.

وي افزود: مسير اصلي استقرار و پياده سازي پروتكل هاي تعاملي با وزارت راه و شهر سازي داشته باشيم كه مهمترين بحث آن الزامات تحقق سند است.

حميديان در اين نشست كارشناسي، به نقش مهم جهاد كشاورزي در مناطق آمايشي اشاره كرد. وي در ادامه خواستار انجام پايلوت و تجربه پياده سازي در وزارت راه و شهرسازي براي نمونه شد.

دكتر مهرداد كاشف سرپرست گروه پژوهشي آمايش سرزمين مركز گفت: آمايش در ۲۵ جلسه با تعامل مهم دستگاه تصويب شده و مورد تاييد سران قرار گرفته است و بايد استقرار و پيامدهايي كه آن را دشوار و سخت كرده است حل كنيم. يكي ديگر از بحث هاي مهم استقرار است. تدوين و انطباق اسناد آمايش استاني، منطقه اي، از برنامه هاي توسعه با سند ملي آمايش سرزمين است.

وي افزود: ماموريت هاي اصلي آمايش سرزمين در ۳ بخش مي باشد:

  • آينده نگري
  • سياست گذاري
  • فرصت سازي توسعه سرزمين

     

 

دكتر كاشف اضافه كرد: مهم ترين نتايج مطالعه (محور هاي اصلي) سند ملي و استاني آمايش سرزمين به چهار بخش مطرح مي شود.

 

  • سند راهبردي (چشم انداز و ماموريت، اهداف و نقش ها، راهبردها)
  • سند اجرايي (سياست ها، اولويت هاي اجرايي)
  • برنامه هاي اجرايي
  • نقشه استاندارد

 در پايان نشست حميديان خواستار اين موضوع شد: درخواست از شوراي عالي براي موضوع استقرار و پياده سازي در وزارت راه و شهرسازي صورت گيرد. 

لازم به ذكر است اين نشست روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه سال جاري به همت گروه پژوهشي آمايش سرزمين مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور سيدمهدي پاك ذات سرپرست مركز، مديران پژوهشي و صاحب نظران متعددي به شيوه حضوري برگزار شد. 


چهارشنبه 13 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.