نعمتی رئیس امور استان ها و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور: بودجه ۱۴۰۱ سهم رشد استان ها را به صورت شفاف مشخص کرده است
نعمتی رئیس امور استان ها و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور: بودجه ۱۴۰۱ سهم رشد استان ها را به صورت شفاف مشخص کرده است

به گزارش روابط عمومي مركز: در نوبت  بعدازظهر اين نشست يك روزه كه با ارائه نتايج پنل كارگروه­ هاي پنج گانه آغاز شد. هر يك از كارگروه­ ها،­ ماحصل بحث ­هاي خود را دسته ­بندي نموده و آن مطالب را توسط سخنگويي كه به عنوان نماينده مشخص كرده بودند؛ ارائه و تشريح كردند.
در ادامه  دكتر عليرضا نعمتي به عنوان ضمن قدراني از تلاش ­هاي مركز پژوهش ­هاي توسعه و آينده ­نگري و مراكز استان ­ها، مطالبي را در خصوص برنامه ­ريزي توسعه و برنامه هفتم، بودجه ­ريزي و لايحه بودجه ۱۴۰۱، نظام كلان پژوهش و آسيب ­هاي و توان ­هاي مراكز پژوهشي و پژوهش ­هاي صورت گرفته در كشور بيان كرد.
اين مقام مسئول درخصوص برنامه ­ريزي توسعه كشور با تأكيد بر برنامه ­هفتم، اظهار داشت كه اسناد آمايش ملي و استاني به عنوان پايگاه محكم برنامه­ ريزي توسعه و محور اصلي برنامه ­ريزي فرصت بسيار مناسبي را براي تدوين برنامه توسعه كشور فراهم اورده است. در اين خصوص ادامه داد: جايگاه استان ­ها در تهيه و تدوين برنامه بايد نسبت به گذشته بيشتر توجه شده و از ظرفيت كارشناسي و توان تخصصي استان ­ها استفاده شود.
نعمتي افزود: در اين راستا استان­ ها بايد بتوانند انتظارات، مسائل كلان و اولويت­ دار خود را تعيين نموده و در تدوين برنامه هفتم توسعه كشور آن موارد را مطالبه نمايند.
رئيس امور استان­ ها و توسعه منطقه­ اي سازمان برنامه­ و بودجه كشور افزود: با تأكيد بر اهميت رشد اقتصادي به عنوان يكي از اهداف مهم پيش رو بيان داشت، براي تمامي استان­ ها سهم و نقش­شان مشخص شده و در تدوين برنامه هفتم توسعه مقوله رشد اقتصادي با تاكيد بر جايگاه استان­ ها بايد مورد توجه جدي باشد.
دكتر نعمتي در خصوص نظام بودجه ­ريزي و لايحه بودجه ۱۴۰۱، ابراز داشت:  در تدوين لايحه بودجه ۱۴۰۱ استان­ ها نسبت به سال­ هاي گذشته مشاركت جدي­ تر داشته و از توان و تجربيات انها در اين مسير استفاده شده است. اين لايحه با هدف ايجاد تحول و تحقق رشد اقتصادي تدوين و تلاش شده است با تغيير ريل بودجه­ ريزي، رشد اقتصادي و عدالت اجتماعي محقق گردد. در ادامه ايشان اهميت تامين مالي، درآمدهاي مالياتي، بودجه ­ريزي مبتني بر عملكرد، اصلاح نظام مالياتي، الگوي توزيع استاني اعتبارات، آيين ­نامه شوراي برنامه ­ريزي توسعه استان و تعدد پروژهاي ملي و استاني و اولويت انجام آنها را در نظام­ بودجه­ ريزي حائز اهميت دانسته و بيان داشت كه در اين مسير نيازمند پژوهش هستيم تا آسيب­ ها شناسايي و راه­ حل ­هاي مطلوب ارائه گردد.
وي در ادامۀ صحبت خود به آسيب­ هاي پژوهش در كشور اشاره كرد و افزود: بايد اين پژوهش ­ها كاربردي بوده و به دنبال ارائه راه حل كليدي براي مسائل كشور باشد. در اين راستا لازم است سازوكارهاي اداري و اجراييِ طولاني حذف شده و پژوهش­ ها مسير راحت تري براي انجام داشته باشند. همچنين پيشنهاد دادند نشست­ هاي پژوهشي مي­ تواند در سطح منطقه­ اي برگزار شود و در آن نشست­ ها موضوعات منطقه ­اي به طور خاص مورد توجه قرار گيرد.
در ادامه دكتر پاك ­ذات ضمن بيان سپاس و تشكر از همه مدعوين بخاطر حضور و تلاش فعالانه آنها در كارگروه­ ها اشاره داشته­ اند اين نشست با هدف انجام پژوهش ­هاي مشاركتي در آينده و استفاده از همه ظرفيت­ هاي كشور در امر پژوهش انجام شده است تا با همياري همديگر به عنوان نهاد پشتيبان دهنده انديشه ­اي به سازمان برنامه و بودجه به مسائل جدي اين سازمان در زمينه پژوهشي پاسخ راهبردي ارائه شود. 
وي در نهايت ابراز اميدواري كرده ­اند اين نشست­ ها با موضوعات گوناگون ادامه يافته و با ايجاد همسوي در انجام وظايف سازماني بهره ­وري پژوهشي و كارآمدي آن افزايش يابد.

 در نهايت بعد از قرائت منشور تكريم دانش و اصحاب پژوهش كه قبلا با نمايندگان مراكز استان­ ها نهايي و مورد وفاق قرار گرفته بود، به رسم اداي سپاس و تشكر از زحمات، لوح سپاسي از سوي جناب آقاي دكتر پاك ­ذات و آقاي دكتر نعمتي به مدعوين محترم تقديم شد.

 


دوشنبه 22 آذر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.