نقش و جایگاه سند ملی آمایش سرزمین در برنامه ریزی کلان کشور
نقش و جایگاه سند ملی آمایش سرزمین در برنامه ریزی کلان کشور

سيد مهدي پاك ­ذات سرپرست مركز پژوهش ­هاي توسعه و آينده ­نگري با عنايت به تأكيدات مقام محترم رياست جمهوري بر اصل تحقق سند ملي آمايش، گفت آمايش در زبان ساده آشتي و مهرورزي با سرزمين مادري، ايجاد تعادل در منابع و مصارف، عدالت سرزميني و تأكيد بر اصل ملي بودن و پرهيز از نگاه بخشي و جناحي و سياسي است.
وي با بيان اينكه در پنج دهه گذشته، پنج دوره مطالعات جامع آمايش سرزمين در كشور تجربه شده است، افزود: با توجه به اهميت و ضرورت آمايش سرزمين و نقش و جايگاه آن در نظام برنامه­ ريزي و استناد به تكليف قانوني ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، وظيفه انجام مطالعات و تدوين سند ملي آمايش سرزمين در شهريور ماه ۱۳۹۷ به مركز پژوهش­ هاي توسعه و آينده نگريِ سازمان محول گرديد.
وي تأكيد كرد: تصويب اين سند اتفاقي بود نادر كه ۲۲ دستگاه دولتي در سطح كارشناسي تا سطح كلان دستگاه، با وجود تعارض منافع، بر محتواي سند صحه گذاشتند و سند ملي آمايش را امضا كردند. 
پاك­ ذات گفت: پوشش ابعادي همچون تحليل وضع موجود همه بخش‌ها و فرابخش­ ها، انجام مطالعات آينده‌نگر، مطالعات ژئوپلتيك دفاعي امنيتي و پدافند غير عامل، مطالعه امور فرهنگي و سرمايه اجتماعي و جمعيت‌شناسي، ۱۱۰۰ جلد مطالعات استاني، ۵۱ جلد مطالعات ملي، بررسي تمام دانش گذشته و درعين حال تاكيد بر اصل بومي شدن مطالعات و استفاده از همه ظرفيت داخلي و حتي تطبيق دادن با نگاه هاي بعضاً متضاد از مهم ترين ويژگي‌هاي مطالعات سند مزبور است
پاك ­ذات با اشاره به اينكه آمايش سرزمين قطب نماي زندگي آينده ما و فرزندانمان خواهد بود و مسير نيل به مطلوب را نشان خواهد داد، تصريح كرد: سند آمايش به ما اين را مي‌گويد كه مبتني بر ظرفيت هاي طبيعي و داشته‌هاي سرزمين، پراكندگي جمعيت در كشور چگونه باشد؟ در چه مكان‌هايي بايد چه فعاليت‌هايي را انجام داد و در چه مكان­ هايي چه فعاليت­ هايي نبايد مستقر شوند و در كجا نبايد سكونتگاه جديد ايجاد كنيم؟ و با رعايت ضوابط و سياست ­ها به كدام جايگاه آرماني دست پيدا خواهيم نمود؟
وي ادامه داد انتظار ما از شما رسانه‌ها به عنوان ديده بان‌هاي بيدار جامعه، رساندن اين تصوير مطلوب و چشم‌انداز آرماني به مردم و تببين اين امر مهم است و اينكه با ايجاد بستر گفت و گو در خصوص اين سند امكان اصلاح و تصويرسازي روشن از آينده و حركت به سمت آن را براي مركز مهيا كنيد.

وي اشاره داشت خروجي مركز در موضوع آمايش در سه محور عرضه شد:

۱- مطالعات پشتيبان در قالب ۵۱ جلد

۲- تدوين پيش نويس متن سند ملي كه به تصويب رسيد

۳- تدوين سامانه پشتيباني آمايش سرزمين موسوم به (سپاس)

پاك ذات در ادامه پاره­اي از اقدامات ديگر مركز در سه سال گذشته را معرفي كرد. از قبيل سنجش تحقق پذيري سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، مطالعات هفتاد سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران، مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا.
وي تاكيد كرد در حال حاضر مركز در حال انجام چهار كلان پروژه ديگر است. تكميل مطالعات آمايش و مطالعات پشتيبان تدوين برنامه هفتم توسعه و مطالعات پيشتيبان لايحه بودجه كشور كه هرساله انجام مي‌شود و كلان پروژه آخر با عنوان مساله شناسي و ايده پردازي در حوزه برنامه و بودجه.
پاك­ ذات در نهايت اشاره داشت: ما در مركز به دنبال بازتعريف صحيحي از رابطه دستگاه‌هاي اجرايي و مراكز پژوهشي هستيم و شعار ما، پژوهش مساله محور نيز ناظر به همين موضوع است. در راستاي انجام اين تحول اساسي درب اين مركز به روي نيروي جوان انقلابي مومن و فهيم و پيشكسوتان و صاحبنظران و صاحبان ايده هاي ناب و اهالي رسانه باز است. 
در ادامه نشست نيز خبرنگاران و اصحاب رسانه اعم از خبرگزاري فارس، صدا و سيما، دانا، باشگاه خبرنگاران، آنا، راديو اقتصاد، روزنامه شرق، ايسنا، دانشجو و سلام نو سوالات خود را مطرح كردند. 

گالري تصاوير


جمعه 19 آذر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.