جلسه گروه پژوهشی آینده نگری و فناوری های نو مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.
جلسه گروه پژوهشی آینده نگری و فناوری های نو مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

در اين جلسه كه به رياست جناب آقاي دكتر پاك­ ذات، رييس مركز و با همراهي مديركل دفتر خدمات پژوهشي انجام شد، اعضاي اين گروه شامل آقايان دكتر روزبهان، دكتر قاسمي زاده و مهندس جوادي شركت داشتند و به معرفي خود پرداخته و گزيده­ اي از فعاليت هاي خاتمه يافته و در دست انجام اين گروه را ارائه دادند.

در ابتدا آقاي غلامي­ نتاج به معرفي اعضا و اهداف اين گروه پژوهشي پرداختند و در ادامه از اعضا خواستند تا بيشتر خود را معرفي نموده و فعاليت­ ها و نقطه نظرات خود را بيان كنند.

آقاي دكتر قاسمي زاده به شرح ضرورت پويايي تفكر در كالبد مركز و تفاوت روند اجرايي اين مركز با ساير دستگاه هاي اداري پرداختند.

آقاي دكتر پاك­ ذات نيز با برشمردن تفاوت­ هاي اين مركز با ساير محيط­ هاي علمي از جمله دانشگاه ­ها به تبيين رسالت و ماموريت موسسات پژوهشي وابسته به دستگاه­ هاي اجرايي پرداختند.

در ادامه آقاي دكتر روزبهان يكي  ديگر از اعضاي گروه نظرات خود در اين زمينه بيان كردند: ايشان يكي از اهداف ايجاد مركز را اصلاح و بهينه سازي نظام بودجه ريزي و ارائه خدمات بهتر به مردم دانستند. از تفاوت هاي سازمان برنامه و بودجه با ساير دستگاه­ ها را رجحان تفكر در اجرا يادكردند

در ادامه آقاي دكتر پاك­ ذات خواستند نظرات ايشان پيرامون مناطق ازاد كشور در قالب پژوهشي ارائه شود تا در مطالعات تدوين برنامه پنج ­ساله هفتم توسعه كشور لحاظ گردد.

در ادامه آقاي مهندس محمدرضا جوادي به ارائه فعاليت­ هاي انجام شده در مبحث توسعه پايدار و ضرورت تدوين دستورالعمل­ هاي لازم جهت افزايش سطح عملكرد سازه­ هاي كشور توسط فناوري هاي نوين ساخت از قبيل جداسازي لرزه­اي در سازه هاي حساس كشور مانند فضاهاي درماني و مجتمع­ هاي بزرگ پزشكي كشور براي توسعه صنعت توريسم سلامت كشور پرداختند.

در پايان آقاي دكتر پاك­ ذات يكي از وظايف اين مركز (انديشكده) را رصد تصميم­ گيري­ هاي كلان كشور و روند حكمراني ذكر نمودند و لازمه انجام اين مهم را تيمي علمي،تيزبين و آينده­ نگر با فهم حكمراني درست برشمردند.

 

تصاوير


دوشنبه 19 مهر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.