ابلاغیه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری
ابلاغیه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری

 

متن ابلاغيه به اين شرح است:

با توجه به مأموريت‌ها و وظايف آن مركز در پشتيباني انديشه‌اي از سازمان برنامه و بودجه كشور و نقش بي‌بديل داده‌ها و آمار مالي در تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و سياست‌گذاري در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي، اجتماعي و برنامه‌هاي توسعه كشور و ايفاي وظايف سازمان، مسئوليت تهيه ساليانه داده‌ها و آمارهاي مالي و سري زماني يك دوره معين، به آن مركز واگذار مي‌شود. ضروري است با سازماندهي مناسب، اين موضوع پراهميت را با توجه به نكات زير پي‌گيري نماييد:

  • آمارهاي مالي، امكان گزارشگري و تهيه گزارش‌هاي مورد نياز بين‌المللي و بومي را داشته باشند. لذا ضمن توجه به داده‌ها و شاخص‌هاي مالي مورد نياز براي موسسات بين‌المللي، از ظرفيت حداكثري براي كمك به تصميمات سياستي برنامه‌اي و بودجه‌اي در سطوح مختلف نيز بهره‌مند باشند.
  • انواع طبقه‌بندي‌هاي بودجه‌اي (درآمدها و ساير منابع، اقتصادي و وظيفه‌اي) و برش استاني آنها، همچنين ساير داده‌هاي مالي مهم، مورد پوشش قرار گيرند.
  • در تهيه آمارها و داده‌هاي مالي، هم به اعتبارات مصوب و هم عملكرد آنها پرداخته شود.
  • در طراحي و برنامه‌ريزي كلي، تهيه سري زماني يك دوره معين نيز مورد توجه قرار گيرد و در قالب ظرفيت‌هاي موجود نسبت به تكميل آنها اقدام شود.
  • تفكيك مسئوليت و وظايف بين‌دستگاهي و درون سازماني در تهيه اين آمارهاي مالي لحاظ شود. در اين راستا ساختارسازي مناسب دروني و بين دستگاهي انجام شود و از ظرفيت شوراي عالي آمار براي تحكيم مباني اين اقدام مهم، تقسيم كار و ساختار آن، استفاده موثر به عمل آيد.
  • برآورد اعتبارات مورد نياز براي اين مهم، در مجموعه اعتبارات پژوهشي سازمان برنامه و بودجه كشور لحاظ و در هنگام تهيه بودجه سال ۱۴۰۱ پيشنهاد گردد.

بديهي است معاونت‌ها و امور بخشي مرتبط با اين موضوع، وظيفه دارند با استفاده كامل از ظرفيت كارشناسي و امكانات در دسترس خود، همراهي و همكاري لازم را به عمل آورند.

 

 


سه شنبه 01 تیر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.