دهمین جلسه شورای هماهنگی مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا برگزار شد
دهمین جلسه شورای هماهنگی مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا برگزار شد

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در دهمين جلسه شوراي هماهنگي مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا، جناب آقاي دكتر گرائي ­نژاد، مسئول محترم مطالعات پشتيبان، ضمن اشاره به گزارش هاي تهيه شده پيرامون مطالعات ميداني و بخشي، با ارائه تعريفي از فرايند تلفيق و جمع­بندي، مراحل طي شده در اين فرايند را تشريح نمودند. سپس با ارائه يافته‌هاي حاصل از تلفيق مطالعات، به بيان چالش‌ها و مسائل اساسي، فرصت‌ها و تهديدها و سياست‌هاي تدوين شده در ۶ مجلد گزارش تلفيق موضوعي در حوزه ­هاي توليد، اقتصادي، زيربنايي، محيط زيست، آموزش، پژوهش، فناوري، فرهنگ، ورزش، گردشگري، سلامت، تأمين اجتماعي، حكمراني و مديريت بحران پرداختند. ايشان همچنين توضيحاتي را پيرامون مضامين خط دهنده به عنوان كلان پروژه‌هايي براي رفع يك مانع توسعه يا ايجاد يك قطب توسعه بيان نمودند. در ادامه جناب آقاي دكتر محمدي، مسئول محترم كارگروه زيربنايي و عضو محترم دبيرخانه مطالعات، با اشاره به چهار روش و رهيافت برنامه ­ريزي، به مقايسه شباهت‌ها و تفاوت هاي اين چهار روش پرداختند و سپس با تأكيد بر دو روش برنامه ­ريزي هسته‌اي و رهيافت آينده پژوهي، توضيحاتي را پيرامون اين دو روش بيان نمودند. ايشان در ادامه با ارائه دو تجربه خارجي پيرامون تدوين برنامه پساكرونا، گام­ هاي روش مورد نظر در تدوين برنامه را تشريح كردند.
در ادامه نيز حاضرين در جلسه پيرامون مباحث مطرح شده و فرايند تدوين برنامه به بحث و تبادل نظر پرداختند. شايان ذكر است كه مطالعات پشتيبان تدوين برنامه‌ پسا كرونا، با محوريت مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري و با همراهي و همياري امور تخصصي سازمان برنامه و بودجه كشور، دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط و مؤسسات پژوهشي و دانشگاه‌هاي كشور به انجام رسيده است و برنامه پساكرونا مبتني بر مطالعات صورت گرفته تدوين خواهد شد.

 

گالري تصاوير

فايل ارائه شده در جلسه

فيلم سخنراني ها در آپارات

 


شنبه 22 خرداد 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.