روز دوم همایش ارائه یافته های مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا
روز دوم همایش ارائه یافته های مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا

روز دوم همايش سه روزه ارائه يافته‌هاي مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا با خيرمقدم  جناب آقاي دكتر آزموده اردلان رئيس مركز و با سخنراني سرپرست محترم معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي،‌ افتتاح شد.
دكتر نجفي به عنوان سخنران افتتاحيه روز دوم به صورت ويدئوكنفرانس در اين همايش شركت كرد. وي در ابتداي سخنانش سازمان برنامه و بودجه كشور و مركز پژوهش ­هاي توسعه و آينده نگري را شايسته تشكر و قدرداني دانستند كه با برگزاري اين همايش و ارائه يافته ­هاي مطالعاتي، گامي مهم براي جهت ­دهي اقدامات دولت در مراحل پيشروي اين همه­ گيري برداشته اند. ايشان  با اشاره به سه موج پيشين همه‌گيري كوويد- ۱۹ در ايران در يك سال گذشته،‌ اظهار اميدواري كرد تحركات صعودي مشاهده شده در نمودارها، به موج چهارم كرونا، تبديل نشود. ‌ميزان مرگ در مقايسه وضعيت آمارهاي ايران با آمارهاي كشورهاي همسايه و جهان، از روند كاهشي بيماري در ايران خبر دادند. آمار ۳۰ درصدي افزايش مرگ‌وميرها در يكساله گذشته، كاهش درآمدهاي بيمارستان ها و مراكز درماني آزمايشگاهي كه به دنبال كاهش مراجعه بيماران مزمن و غيرواگيردار اتفاق افتاده است فشار مضاعفي را روي شبكه درمان تحميل كرده است. ايشان نگراني خود را از كاهش كيفيت زندگي و سلامت بخاطر ترس از مراجعه به مراكز درماني و پيگيري مشكلات مرسوم ابزار كردند و افزودند، خدمات اورژانس با افزايش ۲۴ درصدي در زمان مراجعه بيماران حاد قلبي مواجه است كه قطعا ميانگين مرگ و مير ناشي از سكته قلبي را افزايش مي دهد.
ايشان هزينه مرگ زودرس ناشي از كرونا كه در توليد ناخالص داخلي منعكس مي­ شود را با توجه به اينكه از ابتداي سال تعداد ۶۱ هزار نفر را شامل مي ­شود با فرض نرخ تنزيل ۵ درصد، بالاي ۱۳۲۲ ميلياردتومان برآورد كردند.
پس از برگزاري آيين گشايش همايش ارائه يافته‌هاي مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا سخنراني هاي نشست اول با مديريت دكتر عوض پور رئيس امور سلامت و رفاه اجتماعي سازمان برنامه و بودجه كشور آغاز شد.
در اين نشست، دكتر ميرزايي معاون امور اقتصادي وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي نتايج بخش تأمين اجتماعي،‌ بازار كار،‌ امور حمايتي و توانمندسازي را ارائه كردند. سپس جناب آقاي دكتر آخوندزاده استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، نتايج مطالعات بخش سلامت را ارائه نمودند و پس از آن، جناب آقاي دكتر پوراصغر سنگاچين،‌ رئيس گروه توسعه پايدار سازمان برنامه و بودجه كشور،‌ نتايج مطالعات بخش محيط زيست را ارائه كردند.
فايل ­هاي ارائه شده اين نشست ­ها و  برنامه نشست دوم روز دوم همايش در وب ­سايت مركز به آدرس https://www.yun.ir/CONFERENCE-DFRC   در دسترس هستند.


شنبه 16 اسفند 1399 (3 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.