گزارش پژوهشی اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی و کاهش وابستگی به صندوق‌های عمومی منتشر شد
گزارش پژوهشی اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی و کاهش وابستگی به صندوق‌های عمومی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، جدیدترین گزارش پژوهشی این مرکز تحت عنوان اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی و کاهش وابستگی به صندوق‌های عمومی" توسط گروه دفتر خدمات پژوهشی و کاربست سافته های پژوهشی این مرکز منتشر شد.

در خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است: مسائل و چالش‌های صندوق بازنشستگی بنا بر علل و عوامل متعدد، طی دو دهه اخیر ظهور و بروز یافته و در حال حاضر از چنان اهمیتی برخوردار است که در زمره چالش‌های اساسی کشور قلمداد می‌شود. بحران بیمه‌های بازنشستگی و ناپایداری مالی سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی از آن دسته بحران‌هایی به شمار می‌آید که وقوع آن مورد اجماع رأی و اتفاق نظر کارشناسان است.

در ادامه آمده است: پیری جمعیت و انتقال تعهدات بین نسلی، اعمال سیاست‌های تعهدآور به صندوق‌های بازنشستگی، فراگیر نبودن قلمرو بیمه‌های اجتماعی و پوشش ناکافی، بی‌ثباتی مدیریتی و عدم تناسب بین سن بازنشستگی و سن امید به زندگی و نیاز به ایجاد تغییرات پارامتریك از دیگر مسائل مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی به شمار می‌آید.

در این گزارش سیاستی ضمن بررسی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور، چالش‌ها و مسائل آنها و مطالعه تطبیقی تجارب دیگر کشورها در این حوزه، توصیه‌های سیاستی پیرامون رفع انتقال تعهدات بین نسلی و پایداری صندوق‌های بازنشستگی در برابر پیری جمعیت، کاهش وابستگی صندوق‌ها به بودجه عمومی، پایداری منابع و مصارف، حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر، گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی، عدالت در دسترسی به پوشش بیمه‌های اجتماعی، تعیین ضوابط و اصول سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و جامعیت تعهدها و خدمات بیمه‌های اجتماعی ارائه شده است

شایان‌ذکر است که این گزارش به نویسندگی رضوان استادعلی و نظارت علمی سعید غلامی نتاج، توسط دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در 28 صفحه تهییه و تدوین شده است.

علاقه‌مندان به مطالعه این گزارش می‌توانند از طریق لینک زیر جهت دانلود و مطالعه گزارش پژوهشی اقدام نماییند.

 

دانلود گزارش پژوهشی اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی و کاهش وابستگی به بودجه عمومی(2)

 


یک شنبه 24 تیر 1403 (1 هفته قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.