گزارش پژوهشی راهکارهای مدیریت مناسب منابع و مصارف ارزی در اقتصاد ایران
گزارش پژوهشی راهکارهای مدیریت مناسب منابع و مصارف ارزی در اقتصاد ایران

با توجه به نوسانات نرخ ارز افزايش قابل توجه قيمت ارزهاي مختلف در ماه هاي اخير كه به مسئله مهم جاري در اقتصاد ايران تبديل شده است، گزارش پژوهشي با عنوان «راهكارهاي مديريت مناسب منابع و مصارف ارزي در اقتصاد ايران» توسط پژوهشگران مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري تهيه شده است.

هدف اين گزارش تحليل بازار ارز در ايران با تأكيد بر هر دو طرف منابع و مصارف ارزي و با در نظر گرفتن ساختار سيستمي اقتصاد ايران مي ­باشد. به طوري‌ كه ساختار مذكور، شامل بخش­‌هاي داخلي و خارجي اقتصاد بوده و عامل مهم تحريم‌­هاي اقتصادي بين­‌الملل را در تحليل نوسانات نرخ ارز وارد تحليل كرده است. بخش خارجي خود شامل منابع ارزي (عرضه ارز) و مصارف ارزي (تقاضاي ارز) بوده و اثر تغييرات هر دو طرف آن، در نوسانات ارز مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين براساس يافته­‌هاي اين گزارش، راهكارهاي ارائه شده براي كنترل نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ايران، در سه بخش راهكارهاي توسعه صادرات، راهكارهاي كنترل تقاضاي مصارف ارزي و راهكار اصلاح بازار ارز دسته بندي شده و متناسب با دوره‌هاي زماني كوتاه­‌مدت، ميان­‌مدت و بلندمدت پيشنهاد شده است.

متن كامل گزارش "راهكارهاي مديريت مناسب منابع و مصارف ارزي در اقتصاد ايران" در لينك زير قابل دسترس است. 

گزارش پژوهشي راهكارهاي مديريت مناسب منابع و مصارف ارزي در اقتصاد ايران


دوشنبه 29 بهمن 1397 (5 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.