نخستین کتاب انتشارات مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با عنوان چشم‌انداز ریسک در آسیا و اقیانوسیه مسیرهایی برای تاب آوری، فراگیری و توانمندسازی، منتشر شد
نخستین کتاب انتشارات مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با عنوان چشم‌انداز ریسک در آسیا و اقیانوسیه مسیرهایی برای تاب آوری، فراگیری و توانمندسازی، منتشر شد

كتاب پيشِ رو كه با عنوان چشم‌انداز ريسك در آسيا و اقيانوسيه، مسيرهايي براي تاب‌آوري، فراگيري و توانمندسازي در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، دومين مجموعه از اين گزارش‌هاست كه در آن به‌صورت جامع و فراگير به موضوع وضعيت بلاياي طبيعي و آخرين تحولات در زمينه رويارويي با آثار و پيامدهاي بلاياي طبيعي در آسيا و اقيانوسيه پرداخته شده است.
اين كتاب در ۵ فصل توسط گروهي از كارشناسان و صاحب‌نظران شناخته شده بين‌المللي در زمينه بلاياي طبيعي نگاشته شده است.
فصل اول با عنوان «چشم‌انداز ريسك در آسيا و اقيانوسيه»، بر اساس آخرين آمار و اطلاعات به انواع ريسك بلايا و مهم‌ترين بلاياي طبيعي منطقه در سال‌هاي اخير مي‌پردازد. در اين فصل، به‌صورت خلاصه و با نگاهي تحليلي به ميزان مرگ و مير و خسارات اقتصادي و ساير آثار و پيامدهايي پرداخته مي‌شود كه درنتيجه وقوع بلايا در منطقه آسيا و اقيانوسيه روي داده است. فصل دوم كتاب با عنوان «رسيدگي به بازماندگان از توسعه»، سازوكارها و تجربيات كشورها، آثار و پيامدهاي بلايا بر بخش‌هاي مختلف و به‌ويژه جوامع آسيب‌پذير، روندها و افراد تحت تأثير بلايا در منطقه، نقش و اثرات بلايا در افزايش فقر و نابرابري‌ در درآمدها و نقش بلايا در افزايش نابرابري‌ها براي دستيابي به فرصت‌ها و ساير موضوعات، مورد بررسي قرار گرفته است.
فصل سوم با عنوان «سرمايه‌گذاري براي رويارويي با ريسك بلايا»، سناريوهاي مختلف سرمايه‌گذاري براي كاهش ريسك بلايا، آثار و پيامدهاي ريسك بلايا، سرمايه‌گذاري براي ارتقاي تاب‌آوري در راستاي كاهش فقر، نابرابري و ساير جنبه‌هاي سرمايه‌گذاري مورد بررسي قرار مي‌گيرند.
فصل چهارم با عنوان «نوآوري‌هاي فني براي تاب‌آوري هوشمند» به بحث در مورد فرصت‌هاي بالقوه براي استفاده از اطلاعات مرتبط با بلايا، انواع تحليل‌هاي توصيفي براي ارائه اطلاعات وقوع بلايا، تجربه كشورها براي رويارويي و افزايش تاب‌آوري در برابر بلايا با استفاده از اطلاعات و فناوري‌هاي نوين و ساير جنبه‌ها مي‌پردازد.
فصل پنجم و آخرين فصل كتاب كه با عنوان «تاب‌آوري در چشم‌انداز ريسك»، به راه‌هاي پيش رو و فرصت‌ها براي اقدام در راستاي كاهش آثار و پيامدهاي بلاياي طبيعي، اجراي سياست‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مبتني بر شناخت ريسك، سرمايه‌گذاري براي استفاده از روش‌هاي نوين پيش‌بيني ريسك بلايا، توسعه قابليت‌هاي بالقوه همكاري‌هاي منطقه‌اي و ساير جنبه‌ها براي تقويت و توانمندسازي مديريت بلايا و ارتقاي تاب‌آوري مي‌پردازد.
شايان ذكر است گزارش بلاياي آسيا و اقيانوسيه ازجمله انتشارات شاخص دوسالانه كميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) است. گزارش ۲۰۱۹ تحت هدايت و راهبري آرميدا سالسيا آليس جابانا، معاون دبير كل سازمان ملل متحد و دبير اجرايي كميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) تهيه شد. كاوه زاهدي معاون اجرايي دبير كل و خانم تيزيانا بوناپس، مدير مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات (ITC) و بخش كاهش ريسك بلايا نيز، توصيه و رهنمودهايي در تهيه اين گزارش ارائه دادند. پيش‌نويس اين گزارش تحت مديريت سانجاي سريواستاوا، رئيس بخش كاهش ريسك بلايا (IDD) تهيه شده است.

براي سفارش اين كتاب با شماره تلفن‌هاي ۴۳۳۰۶۸۰۲ و ۴۳۳۳۰۶۸۰۳ تماس حاصل فرماييد يا درخواست خود را به شماره پيام‌رسان ۰۹۹۲۱۵۷۵۸۴۳  ارسال نماييد

 
 
 

دوشنبه 13 بهمن 1399 (3 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.