با حضور دکتر نوبخت ریاست شورایعالی آمایش سرزمین و در سیزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی
با حضور دکتر نوبخت ریاست شورایعالی آمایش سرزمین و در سیزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی

به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط‌ عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، در ابتداي اين جلسه، دكتر نوبخت ضمن قدرداني از زحمات دبيرخانه شورايعالي آمايش سرزمين، مديران و كارشناسان مركز پژوهش ­هاي توسعه و آينده ­نگري و تمامي دستگاه­ هاي اجرايي عضو كميسيون تخصصي كه در طي قريب به چهار ماه اخير با برگزاري سيزده نشست، به بررسي موشكافانه و دقيق همه ابعاد اين سند مهم و راهبردي پرداخته ­اند، بر ضرورت اِعمال نظرات و ديدگاه ­هاي دستگاه ­ها و تكميل و غِنا بخشيدن به مطالعات و اسناد نهايي با اهتمام تمامي دست ­اندركاران اين طرح مطالعاتي بزرگ تاكيد نمودند. در ادامه نشست، تني چند از اعضاي كميسيون تخصصي به بيان نظرات و ديدگاه­ هاي خويش در خصوص مطالعات صورت گرفته و راهكارهايي جهت تقويت سند و ارتقاء تحقق ­پذيري آن پرداختند.
مهندس اميني رئيس امور برنامه ­ريزي، نظارت و آمايش سرزمين نيز در اين جلسه ضمن ارائه گزارش مختصري از فرايندها و سازوكارهاي طي شده براي پيشبرد اين مطالعات و تحقق اجماع حداكثري ميان اعضاي كميسيون، از اهتمام ويژه صاحب­ نظران و پژوهشگران مجرب مركز پژوهش ­هاي توسعه و آينده ­نگري، قدرداني كردند.
در ادامه دكتر آزموده اردلان رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، ضمن تاكيد بر اين مطلب كه اين طرح كلان توسعه فضايي ملي، بدون بهره­ گيري از تمام ظرفيت­ هاي علمي و كارشناسي دانشگاه ­ها و موسسات پژوهشي و دستگاه­ هاي اجرايي كشور قابل انجام نبود، به معرفي خبرگان آمايش، گروه پژوهشگران مركز و مديران گروه­ هاي مطالعاتي اعم از بخش­ ها و فرابخش­ ها و كارگروه تلفيق سند ملي پرداختند و دكتر وكيلي معاون امور آمايش نيز به تشريح سازوكارهاي رفع ايرادات و نواقص مطالعات و اعمال نظرات و ديدگاه ­هاي اصلاحي اعضاي كميسيون در قالب برگزاري كميته­‌هاي ويژه سه گانه اشاره نمودند.
شايان ذكر است در پايان اين جلسه، ماده ۱ پيش­ نويس سند ملي آمايش سرزمين مشتمل بر تعاريف و اصطلاحات با انجام اصلاحات مطرح در جلسه؛ به تاييد اكثريت اعضا رسيد. پيش نويس اين سند ۱۲ ماده ­اي، مشتمل بر ۵ هدف، ۲۴ راهبرد و بيش از ۲۵۰ سياست توسعه سرزميني است كه چشم انداز توسعه فضايي سرزمين، سازمان فضايي مطلوب در افق ۱۴۲۴ و الزامات تحقق سند را ارائه مي­ نمايد. 

تصاوير نشست


دوشنبه 26 آبان 1399 (3 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.