گزارش مطالعه شاخص‌های توسعه با هدف ارزیابی تجربه توسعه ایران بعد از انقلاب اسلامی: مبتنی بر مطالعات داخلی و خارجی منتشر شد
گزارش مطالعه شاخص‌های توسعه با هدف ارزیابی تجربه توسعه ایران بعد از انقلاب اسلامی: مبتنی بر مطالعات داخلی و خارجی منتشر شد

گزارش ۱۲۰ مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، درصدد مطالعه رويداد توسعه در ايرانِ بعد از انقلاب اسلامي از طريق يك زاويه ديد يا روايت موردي خاص، يعني بيان توسعه در انطباق و افتراق با شاخص­ هاي مهم توسعه در اين دوره معين است. اين گزارش به سه پرسش اصلي زير پاسخ مي‌دهد:

۱- پارادايم­ ها، نظريه­ ها و گفتمان­ هاي مطرح در تجربه توسعه در ايرانِ بعد از انقلاب اسلامي (با­ تأكيد­بر برنامه‌هاي توسعه) كدامند؟ گفتمان­ ها، اهداف، پارادايم ­ها و نظريه‌هاي غالب برنامه­ ها تا چه حد انسجام دارند و يك پيكره واحد را تشكيل مي‌دهند؟

۲- در تجربه توسعه بعد از انقلاب اسلامي و متناسب با نظريه‌ها، چه شاخص‌هايي قابل بررسي هستند؟ روندِ تغيير شاخص‌ها چگونه قابل تبيين است؟ و تا چه حد عملكرد شاخص ­ها با هدف­ گذاري برنامه ­ها، همگرايي دارند؟

۳- ميزان انطباق/ عدم انطباق شاخص‌ها با برنامه‌هاي توسعه چگونه است؟ در صورت عدم انطباق، آيا واقعاً برنامه‌هاي توسعه مبناي عمل قرار گرفته؟ آيا برنامه‌ها مبتني بر نظريه مشخص هستند؟ انسجام استراتژي چگونه است؟

دريافت گزارش


دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.