ارائه دو مرحله‌ای لایحه بودجه توافق سازمان برنامه و مجلس بود
ارائه دو مرحله‌ای لایحه بودجه توافق سازمان برنامه و مجلس بود

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، صبح امروز مراسم تدفين يك شهيد گمنام در محوطه سازمان برنامه و بودجه انجام شد.
در حاشيه اين مراسم، رحيم ممبيني، دستيار ويژه رئيس سازمان برنامه و بودجه، در جمع خبرنگاران اعلام كرد: لايحه برنامه و بودجه در سازمان برنامه در حال نهايي شدن است و به زودي به دولت ارائه مي‌شود.

وي در مورد اينكه بخشي از لايحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه شده و مجلس آن را اعلام وصول نمي‌كند، گفت: لايحه‌اي كه ارائه كرده بوديم كلان بودجه و تبصره‌ها بود و به زودي لايحه را به صورت تكميل‌شده و برنامه هفتم را به دولت و سپس مجلس ارائه مي‌كنيم.

* سياست‌هاي كلي برنامه هفتم ۲ سال در مجمع معطل ماند

همچنين در اين مراسم، رئيس مركز پژوهشهاي آينده نگري سازمان برنامه و بودجه نيز در جمع خبرنگاران گفت:‌ براساس توافق انجام شده بين سازمان برنامه و مجلس قرار شد لايحه بودجه دو مرحله‌اي ارائه شود كه يكبار كليات آن شامل ماده واحده و تبصره‌ها و يكبار جداول پيوست ارائه شود.

مهدي پاكذات همچنين در مورد اينكه چرا لايحه برنامه هفتم را ديرهنگام به مجلس اعلام مي‌كنيد؟ گفت: براي تدوين لايحه برنامه هفتم، سياست‌هاي كلي برنامه كه بايد از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب مي‌شد، دو سال در مجمع معطل ماند و دير ابلاغ شد.

به گزارش فارس، سياست‌هاي كلي برنامه هفتم توسعه ۲۱ شهريور امسال بعداز تصويب مجمع از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد و بايد لايحه برنامه هفتم توسعه براساس اين سياست‌ها تدوين و از سوي دولت به مجلس ارائه مي‌شد. در حال حاضر بخشي از لايحه بودجه ۱۴۰۲ شامل كليات، ماده واحده و تبصره‌ها طي نامه‌اي از سوي دولت به مجلس ارائه شده، اما مجلس از اعلام وصول آن خودداري مي‌كند.

به گفته حجت‌الاسلام عليرضا سليمي عضو هيأت رئيسه مجلس، دليل اعلام وصول نشدن لايحه بودجه اين است كه اين لايحه به صورت ناقص ارائه شده و همچنين معلوم نيست اين لايحه براساس كدام قانون برنامه باشد، چون قانون تمديدشده برنامه ششم توسعه تا پايان سال جاري اعتبار دارد، در حالي كه لايحه بودجه ۱۴۰۲ مربوط به سال آينده است و بايد براساس برنامه هفتم تدوين شود.

به گفته سليمي مجلس آمادگي دارد، هم‌زمان لايحه برنامه هفتم و بودجه سال آينده را بررسي كند. در حال حاضر دو ماه و يازده روز به پايان سال باقي مانده و نمايندگان مجلس مي‌گويند طبق آئين‌نامه داخلي مجلس وقتي كه دولت در ارائه لايحه بودجه از موعد قانوني ۱۵ آذر تأخير داشته باشد، بايد هم‌زمان با ارائه لايحه بودجه، لايحه ۳ دوازدهم بودجه را هم تقديم مجلس كند.

دریافت خبر


دوشنبه 19 دی 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.