دلایل عدم تحقق عمده احکام برنامه‌های ۵ ساله توسعه
دلایل عدم تحقق عمده احکام برنامه‌های ۵ ساله توسعه

وي افزود: يكي از عمده دلايل عدم تحقق برنامه‌هاي توسعه اين است كه حجم زيادي از تكاليف در يك برنامه بر دوش دولت قرار داده مي‌شود در حالي كه با توان مالي و اجرايي دولت سنخيت ندارد و اين موجب عدم اجراي عمده احكام برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه مي‌شود.

وي اضافه كرد: هر كميسيون در مجلس مي‌خواهد بخشي‌نگري كند و اهداف بخش مورد نظر خود را محقق كند كه اين هم از دلايل عدم تحقق احكام برنامه‌هاي توسعه است زيرا نگاه منسجم و ملي به برنامه‌ها نيست و در نتيجه برنامه‌ها به طور مناسب محقق نمي‌شود.

به گفته پاكذات، يكي ديگر از دلايل اين است كه هنگام برنامه‌ريزي زمان زيادي صرف تدوين برنامه‌هاي راهبردي مي‌شود اما براي اجراي آن زماني براي تدوين برنامه‌هاي عملياتي صرف نمي‌شود. در نتيجه اهداف كلان برنامه‌ها به مرحله عمل و سطح عمل متصل نمي‌شود و انتظارات از برنامه نيز محقق نمي‌شود.

رئيس مركز توسعه و پژوهش‌هاي آينده‌نگري همچنين بيان كرد:‌ اصلاحات بودجه امسال در دستور كار قرار گرفته است مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري در پژوهشي كه براي تبصره‌هاي بودجه ۱۴۰۱ انجام داد مشاهده شد حجم زيادي از تبصره‌ها در قانون بودجه امسال وجود دارد كه يك ركورد ثبت شده و نياز بود اين تبصره‌ها پالايش و اصلاح شود؛ آنهايي كه نياز نيست بايد حذف شوند و برخي تبصره‌ها نيز در قالب مواد بودجه‌اي آورده شود كه نياز به تبصره نباشد.

وي اظهار داشت: تلاش كرديم بودجه براي سال آينده خلاصه‌سازي و شفاف‌سازي شود و خروجي كارهاي پژوهشي آماده و تقديم سازمان برنامه و بودجه شده و از امروز جلسات اصلاح بودجه آغاز شده تبصره‌هاي بودجه سال آينده بسيار خلاصه شده است و تبصره‌هاي بودجه به صورت خلاصه تدوين شده است.

وي بيان كرد: مركز پژوهش‌هاي آينده‌نگري طرحي براي بودجه‌ريزي كهن دركشور دارد كه بررسي كند نظام بودجه‌ريزي در ايران قبل از زمان بودجه‌هاي مدرن يعني از دوره قاجار و قبل از آن چگونه بوده و اداره كشور به چه صورت انجام مي‌شده است البته اطلاعات بودجه‌‌اي به زبان سياق و محرمانه بوده اما اسناد را جمع‌آوري و از كتابخانه‌هاي مختلف مانند آستان قدس و كتابخانه مجلس اسناد جمع‌آوري و ترجمه مي‌شود تا فرآيند بودجه‌ريزي قديمي ايران با شرايط فعلي تطابق داده شود.اين پروژه بزرگ و فاخري است كه در دست انجام است.

رئيس مركز توسعه و پژوهش‌هاي آينده‌نگري همچنين تصريح كرد: يكي ديگر از پروژه‌هاي مهم اين مركز اصلاح ساختار بودجه است كه چند سال در جريان بوده و امسال اين پروژه به مركز آينده‌نگري واگذار شده و هم اكنون در مرحله ارائه پيشنهادات براي طرح قرار دارد بخشي از اصلاحات بودجه به لايحه بودجه ۱۴۰۲ مي‌رسد اما يك كار بلندمدت در دست انجام است.

پاكذات همچنين در مورد برنامه هفتم گفت:‌ سياست‌هاي كلي برنامه هفتم از سوي مقام معظم رهبري به قواي سه‌گانه و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و كار مطالعاتي برنامه هفتم از آبان ۱۴۰۰ شروع شده بعد از آن تصميم گرفته شد بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه هفتم تدوين لايحه برنامه را آغاز كنيم. در اين زمينه كميسيون تلفيق و هماهنگي براي برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد و جلسات هفتگي آن از آبان سال گذشته شروع شده و هم اكنون جلسات آن در مركز پژوهش‌هاي آينده‌نگري آغاز شده است.

وي گفت:‌ در حال حاضر تصميم بر اين است كه برنامه هفتم منطبق با سياست‌هاي كلي ابلاغ شده تدوين شوند و همچنين بر اساس بيانيه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستي باشد.

رئيس مركز توسعه و پژوهش‌هاي آينده‌نگري با بيان اينكه كار تدوين سياست‌هاي برنامه هفتم توسط خبرگان در مجمع تشخيص مصلحت نظام تدوين شده است گفت:‌ در اين برنامه پيشران‌هاي توسعه از دل سياست‌هاي كلي بيرون خواهد آمد و تمركز برنامه هفتم بر توسعه بخش خدمات، گردشگري، تجارت، ترانزيت و لجستيك و تجارت با همسايگان خواهد بود در بخش نفت سه پيشران شامل مخازن نفتي مشترك و مستقل و توجه به زنجيره ارزش ساخت پتروپالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها در دستور كار قرار مي‌گيرد.

پاكذات همچنين با توجه به اينكه منابع دولت محدود است گفت:‌ منابع ياد شده بايد به پيشران‌هاي توسعه اختصاص يابد و كار كارشناسي در اين زمينه انجام مي‌شود و اين پيشنهادهاي به شوراي اقتصاد و هيأت دولت ارائه مي‌شود تا در آنجا تصويب شوند از امروز در سازمان برنامه و بودجه خط مشي‌هاي برنامه هفتم تدوين مي‌شود تا به دولت ارائه شود.

وي در مورد برنامه ششم توسعه گفت:‌ لايحه بودجه ۱۴۰۲ بايد بر مبناي برنامه هفتم باشد اما چون دولت تكليف دارد كه لايحه بودجه را تا نيمه آذر ماه سال جاري تقديم مجلس كند بنابراين لايحه بودجه سال آينده به برنامه هفتم نمي‌رسد اما بر مبناي سياست‌هاي كلي برنامه هفتم تدوين مي‌شود و اين مسأله طرفداراني دارد و عده‌اي نيز مي‌گويند برنامه ششم بايد تمديد شود و يك نگاه هم مي‌گويد نيازي به تمديد برنامه ششم نيست مي‌توان بر اساس سياست‌هاي كلي برنامه هفتم لايحه بودجه را تدوين كرد.

به گزارش ‌‌فارس، روز اول آبان به عنوان روز ملي آمار و برنامه‌ريزي نامگذاري شده است، امروز مسعود ميركاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه اعلام كرد:‌ تحقق اهداف برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه در حد ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است.

دريافت لينك خبر


یک شنبه 01 آبان 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.