شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه‌های توسعه
شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه‌های توسعه

بيشتر بخوانيد:

بهره‌وري منابع آب، رمز ارتقاي توليد و تحرك اقتصادي روستاها

 

در ابتداي اين نشست ابوالقاسم نادري در خصوص بحث عدالت آموزشي در كشور بيان كرد: طراحي و سنجش شاخص‌هاي عدالت آموزشي اكسير گمشده برنامه‌هاي توسعه كشور هستند. واضح‌ترين كار در تحقق عدالت آموزشي تدوين شاخص‌ها و سپس سنجش اين شاخص‌هاست كه متأسفانه اجرا نشده است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: گام آخر پيوند دادن شاخص‌ها و معيارهاي تحقق عدالت آموزشي با منابع و رديف‌هاي اعتباري است كه بايد توجه ويژه‌اي در برنامه هفتم توسعه به اين مهم اتفاق بيفتد.

نادري در تشريح تدوين عدالت آموزشي در برنامه هفتم بر شاخص‌سازي تأكيد كرد و افزود: ما بايد از لحاظ نظري به يك توافق بر سر مفهوم عدالت آموزشي دست پيدا كنيم و اين مهم را نبايد از ياد ببريم كه برابري آموزشي مفهومي در مقابل عدالت آموزشي است.

وي در تشريح تفاوت دو مفهوم برابري و عدالت آموزشي توضيح داد: در مفهوم برابري آموزشي همواره به توزيع برابر منابع دولتي توجه مي‌شود؛ اما بايد در مفهوم عدالت آموزشي بايد علاوه بر منابع به اصل پيامدهاي برابري آموزشي و بازار كار توجه ويژه‌اي شود.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه در خصوص تعريف ساده عدالت آموزشي متذكر شد: بهره‌مندي به اندازه استحقاق به معناي عدالت آموزشي است.

اين استاد دانشگاه تشريح كرد: ما در اصل عدالت آموزشي بايد با استفاده از سازوكارهاي متنوع بتوانيم تخصيص منابع را به صورت هدفمند پيش ببريم. با سازوكارهاي دانش‌آموز محور و عملكرد محور و حتي پيامد محور مي‌توانيم در تخصيص منابع به بهترين شكل عمل كنيم.

در ادامه اين نشست رضوان حكيم‌زاده معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش به عنوان سخنران دوم علاوه بر قدرداني از برگزاري اين نشست عنوان كرد: چنانچه بپذيريم آموزش به عنوان يك اصل توسط دولت براي مردم بايد فراهم شود، بايد به اين سوال جواب دهيم چرا كماكان در برخي از نواحي كشور دانش آموزان از آموزش باكيفيت نمي‌توانند به شكل مطلوبي برخوردار باشند؟

اين عضو هيئت علمي دانشگاه ادامه داد: بايد مبتني بر فرمايش رهبري، شرايط براي رشد دانش‌آموزان عزيز در مناطق دور دست و مناطق برخوردار كشور به يك كيفيت فراهم شود.

وي اضافه كرد: ما در تعريف عدالت آموزشي بر اين اصل تأكيد داريم كه حركت از دسترسي آموزشي بايد به سمت برخورداري از فرصت‌هاي يادگيري باكيفيت باشد. در واقع دسترسي به فرصت‌هاي يادگيري باكيفيت تحقق عدالت آموزشي را فراهم مي‌كند.

اين مقام مسئول آموزش و پرورش تأكيد كرد: دسترسي به آموزش براي همه و برابري فرصت‌هاي يادگيري به عنوان دو اصل اساسي در بحث تحقق آموزش به شمار مي‌رود.

حكيم‌زاده خاطرنشان كرد: در دسترس بودن آموزش براي همه، دسترسي خود دانش‌آموز به آموزش، سازگاري نظام آموزشي با نيازها و همچنين تعامل منصافانه با همه اقشار به عنوان چهار اصل اساسي عدالت آموزشي به شمار مي‌رود.

وي يادآوري كرد: الزامي‌كردن دوره دبستان در مناطق محروم و استفاده از ظرفيت مدارس دوزبانه به صورت رايگان، اصلاح سياست‌هاي جذب معلمين در مناطق محروم، عزم ملي در توليد تبلت ملي به منظور استفاده همه دانش‌آموزان، اصلاح سياست‌هاي منتج به كالايي شدن آموزش و همچنين طراحي مدل كيفيت بخشي به مدارس دولتي به عنوان راهكارهاي عملي در تحقق عدالت آموزشي مي‌بايست مدنظر قرار بگيرد.

به گزارش آنا، در پايان اين نشست برخي از صاحب‌نظران و شركت‌كنندگان به بيان ديدگاه‌ها و سوالات خود پرداختند.

هشتاد و سومين نشست علمي-تخصصي مركز با عنوان چگونگي تحقق عدالت آموزشي در برنامه هفتم توسعه روز چهارشنبه ۲۹ تير ماه به همت دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري با حضور صاحب‌نظران ملي و استاني برگزار شد.

دريافت لينك خبر


یک شنبه 02 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.