شعار اصلی اندیشکده‌ها حل مسئله با دستان خالی است
شعار اصلی اندیشکده‌ها حل مسئله با دستان خالی است

پاكذات حلقه دوم زنجيره علم را مراكز مطالعاتي دانست و ادامه داد: كار ويژه مراكز مطالعاتي نشان دادن وضع موجود است به گونه‌اي كه سياست‌گذار بتواند به داده‌ها و يافته‌هاي آن اعتماد كامل داشته باشد.

وي يكي از كاركردهاي مركز آمار را از مصاديق اين مراكز مطالعاتي دانست و ادامه داد: معمولاً اين مراكز مطالعاتي به حل مسئله ورود نمي‌كنند، اگر هم ورودي داشته باشند، در محدوده جمع آوري راه حل‌هاي ارائه شده در گذشته است.

پاكذات مراكز پژوهشي را حلقه سوم زنجيره علم دانست و در تبيين جايگاه اين مراكز گفت: مراكز پژوهشي همواره در پي پيدا كردن راه حل‌هاي جديد به منظور حل مسائل هستند. در عين حال اين مراكز بايد با دو ديدگاه آينده نگري و آينده نگاري، افق روشني را پيش چشم سياست‌گذار قرار دهند.

رييس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، جايگاه اين مركز را در نسبت با سازمان برنامه و بودجه، نقش مركز پژوهشي دانست كه در تلاش براي حل مسئله سازمان حركت مي‌كند، اما در عين حال زنجيره دانش را ادامه دار دانست و افزود: حلقه چهارم زنجيره علم انديشكده‌ها هستند، به اين معنا كه انديشكده‌ها مسئله را نه تنها در نظر و ذهن سياست‌گذار بلكه روي زمين حل مي‌كنند.

وي در تشريح جايگاه انديشكده‌ها در توسعه زنجيره دانش، ادامه داد: شعار اصلي انديشكده‌ها حل مسئله با دستان خالي است با اين وجود يك مثلث جادويي با سه ضلع قدرت، توانايي و پذيرش در دست انديشكده‌ها وجود دارد كه امكان حل مسئله را به اين مجموعه‌ها مي‌دهد.

پاكذات در تبيين اضلاع مثلث حل مسئله انديشكده‌ها گفت: سه ضلع تيم توانمند، اخذ حمايت اركان قدرت و ايجاد مقبوليت عمومي تشكيل دهنده مثلث جادويي اين مراكز به شمار مي‌رود و ضلع ايجاد مقبوليت در نسبت با رسانه تعريف مي‌شود. در واقع رسانه ها مي توانند در كاركرد درست خود حل مسئله را به بهترين شكل امكان سازي كنند. تحقق مفهوم ويرانگري خلاق در نسبت با كاركرد رسانه در همراهي انديشكده‌ها مصداق پيدا مي كند.

رييس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري در پايان سخنان خود ضمن تشريح فعاليت‌هاي  اين مركز در خصوص سند ملي آمايش سرزمين خاطر نشان كرد: ما در مركز پژوهش‌ها تلاش داريم تا به سمت فعاليت انديشكده‌اي حركت كنيم و مسئله را در عمل حل كنيم و در انجام اين ماموريت نقش رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها مي‌تواند به بهترين شكل جانمايي شود، به گونه‌اي كه در موضوع سند ملي آمايش اين ماموريت تا حدودي نشانه‌گذاري شده است.

در ادامه اين نشست سيد محمد موسوي رئيس مركز  اطلاع رساني، روابط عمومي و امور بين الملل سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع برنامه هفتم و همراه‌ سازي اجتماعي با اهداف و مسيرهاي اين برنامه و همچنين حركت به سمت اقناع‌سازي مخاطب با استفاده از داده‌هاي علمي ماموريتي است كه مي‌بايست به بهترين شكل ممكن توسط مراكز و مؤسسات وابسته سازمان محقق شود.

دريافت لينك خبر 


شنبه 11 تیر 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.