بیشتر تولیدات علمی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند
بیشتر تولیدات علمی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر اكثر پژوهش‌ها در كشور مبنايي، نظري و موضوع‌محور هستند، گفت: منطق حكم مي‌كند، به‌استثناي آن بخشي از پژوهش‌ها كه لازم است براي ارتقاي مرزهاي دانش، به‌صورت بنيادي انجام ‌شوند، عمده پژوهش‌ها براي حل مسائل كشور و با رويكرد راهبردي - كاربردي صورت گيرند.

رضايي با تاكيد بر اين كه فلسفه وجودي پژوهش، كمك به حل مسائل است، توضيح داد: پژوهشي كه مسئله‌اي (اعم از علمي يا اجرايي) را با روش علمي حل نكند، رسالتش ناتمام مانده است. هنر و تمايز اصلي انسان خردمند و جوامع انساني خردورز، حل مسائل به‌صورت نظام‌مند و بر اساس فكر و تحقيق است. متأسفانه، در شرايط فعلي كشور، اين رويكرد در اغلب مراكز علمي و پژوهشي وجود ندارد يا بسيار ضعيف است.

مديركل دفتر نشر منابع علمي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري با بيان اين‌كه بيشتر محصولات و توليدات علمي در كتابخانه‌ها خاك مي‌خورند، تصريح كرد: نظام حكمراني كشور نمي‌تواند از اين توليدات علمي براي حل مسائل خود بهره بگيرد. چاره كار، روي آوردن جدّي به پژوهش‌هاي مسئله‌محور و طراحي فرآيند مشخص براي حركت از شناخت دقيق مسائل و رسيدن به راهبردها و راهكارهاي مؤثر در گشودن گره‌هاي اجرايي كشور است.

وي ادامه داد: مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه كشور، در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه و در راستاي حل مسائل و چالش‌هاي پيشِ روي برنامه‌ريزان و مجريان نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور، به دنبال يك تغيير رويكرد است.

رضايي توضيح داد: اين تغييرات در قالب ساماندهي و انجام پژوهش‌هاي كاربردي و مسئله محور به‌ عنوان چراغ پيش روي نظام مديريتي و اجرايي كشور و با هدف رسيدن به يك الگوي مناسب براي سفارش و يا پذيرش و چاپ مقالات علمي انديشمندان در فصل‌نامه تخصصي اين مركز است.

وي اظهار كرد: با جمع‌بندي نظرات مديران و اعضاي هيئت علمي گروه‌هاي پژوهشي، سردبير و اعضاي گروه دبيران فصل‌نامه و همچنين تعامل با انديشكده‌ها، پژوهشكده‌ها و ساير مراكز علمي- پژوهشي، ازجمله مركز پژوهشي مبنا و مركز همكاري‌هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري براي اجرايي شدن اين تغيير رويكرد، تلاش شده است.

مديركل دفتر نشر منابع علمي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري از  پژوهشگران، اساتيد و متخصصان نظام اجرايي و برنامه‌ريزي كشور دعوت كرد تا يافته‌هاي پژوهشي و مقالات علمي خود را از طريق سايت فصل‌نامه علمي «پژوهش‌هاي برنامه و توسعه» به آدرس http://www.journaldfrc.ir ارسال و نقش مؤثري در مسير پيشرفت و بالندگي كشور ايفا كنند.

 

دريافت لينك خبر

 
 
 

یک شنبه 15 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.