سند تحول دولت پیش نویسی برای برنامه هفتم توسعه خواهد بود
سند تحول دولت پیش نویسی برای برنامه هفتم توسعه خواهد بود

آقاي سيد مهدي پاكذات رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري سازمان برنامه و بودجه، در رابطه با تدوين طرح برنامه هفتم توسعه، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات زير پاسخ داد.

سوال: تدوين طرح برنامه هفتم توسعه در كدام مرحله قرار دارد؟

آقاي پاكذات:برنامه هفتم مانند برنامه‌هاي توسعه گذشته چند مرحله دارد كه نهادهاي مختلفي درگير آن هستند؛ ايده اوليه و سياست‌هاي كلي از طرف دفتر مقام معظم رهبري به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال و براساس آن، سياست‌هاي برنامه‌هاي توسعه تدوين و به سازمان برنامه و بودجه كشور ابلاغ خواهد شد. پس از آغاز فرآيند تدوين در اين سازمان، برنامه به هيئت دولت ارسال خواهد شد و سپس در اختيار نمايندگان مجلس قرار مي‌گيرد.

هنوز سياست‌هاي كلي برنامه هفتم توسعه از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام به دولت ابلاغ نشده؛ اما سازمان برنامه و بودجه از اواخر مهر پارسال، ماموريت تدوين مطالعات پشتيبان اين برنامه را به مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري سپرده و از اوايل آبان پارسال نيز، بررسي‌ها آغاز شد كه كار مطالعات همچنان بعد از ۷ ماه ادامه دارد.  

ارديبهشت امسال، به دليل الزام تدوين اصل برنامه‌هاي توسعه در سازمان برنامه و بودجه، شوراي هماهنگي و تلفيق برنامه هفتم توسعه كشور تشكيل شد؛ اكنون جلسات اين شورا آغاز و پيش نويسي كه تهيه شده بود، مبناي كار قرار گرفته است، اما همچنان به سياست‌هاي كلي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيازمند هستيم.

سوال: تفاوت سند تحول دولت با برنامه هفتم توسعه چيست و تكليف احكامي كه در برنامه ششم اجرايي نشده، چه مي‌شود؟

آقاي پاكذات:دليل تمديد برنامه برنامه ششم توسعه، اجرايي نشدن برخي از احكام آن نبود؛ بلكه تحولات در دولت بود كه در پي اين تغييرات، تشخيص سياست‌ها براي تدوين برنامه هفتم ابلاغ نشد. برنامه ششم توسعه امكان پيگيري ندارد، زيرا متناسب با برنامه‌هاي كلي نگارش نشده و پيش فرض اساسي تدوين آن، رفع تحريم‌ها در اثر برجام بود كه به محض خروج ايالات متحده از اين پيمان و بازگشت تحريم‌ها، اهداف اين برنامه با شكست مواجه شد.

در برنامه هفتم توسعه، طرح‌هاي مختلفي نسبت به تغييرات احتمالي در نظر گرفته شده است كه در صورت لزوم، بتوان كشور را نسبت به آن تغييرات اداره كرد. كارگروه اجراي سند تحول دولت مردمي، ۳۷ مسئله اصلي كشور و چالش‌هاي پيش رو را شناسايي كرد و متناسب با آن‌ها، به دولت راهكار پيشنهاد داد. همچين اين سند را كه با مشاركت تعداد زيادي از نخبگان تدوين شده، نمي‌توان رها كرد و به سمت برنامه‌هاي توسعه‌اي مجزا رفت.

به سازمان برنامه و بودجه پيشنهاد داديم كه سند تحول دولت مردمي به عنوان يكي از مهم‌ترين ورودي‌هاي برنامه هفتم توسعه قرار گيرد و به زبان تخصصي سازمان برنامه و بودجه ترجمه شود؛ به همين دليل، برنامه هفتم توسعه، با قرابت زيادي نسبت به سند تحول دولت، تدوين خواهد شد.

سوال: اجرايي كردن سند تحول دولت و برنامه هفتم توسعه موازي كار به حساب نمي‌آيد؟

آقاي پاكذات:دولت فعلي براي اينكه شعارهاي خود را تحقق بخشد، چاره‌اي جز تنظيم يك برنامه درست براي حل مشكلات نداشت، اما مانند گذشته برنامه‌هاي توسعه‌اي را برگرفته از همان سياست‌هاي كلي كه حداكثر شباهت را به سند تحول هم خواهد داشت، تدوين خواهد كرد و همان برنامه توسعه مبناي عمل قرار مي‌گيرد و دوگانه و موازي كاري در اين زمينه وجود ندارد.

چهارم خرداد، رهبر انقلاب درباره تدوين برنامه هفتم توسعه گفتند: در اين برنامه‌هاي پنج‌ساله، نبايد به كلي‌گويي اكتفا شود؛ بلكه دولت و مجلس بايد با نگارش مسئله‌محور برنامه، راه را براي دست‌اندركاران كشور روشن كنند.

دريافت لينك خبر


دوشنبه 09 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.