تصمیمات کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در آیندۀ کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد
تصمیمات کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در آیندۀ کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد

به گزارش مركز اطلاع رساني‏‏‏‏‏‏‏، روابط عمومي و اموربين الملل سيّد محمّد شفيعي، ضمن بيان اولويت‌هاي كاري دفترآموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده‌نگري در سال ۱۴۰۱، گفت: مركز تاكنون موفق شده است  ۷۵ نشست علمي و تخصصي، با محوريت مسائل و نيازهاي سازمان برنامه‌وبودجه و نيازهاي ضروري كشور، طراحي و اجرا كند. 
مديركل دفترآموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه‌وبودجه با بيان اهميت مطالعات و به اشتراك‌گذاري يافته‌هاي پژوهشي در برنامه‌ريزي كلان كشور، گفت: تمام توان نشست‌هاي تخصصي مركز، در راستاي اعتلاي برنامه‌ريزي در عرصۀ توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است؛ به‌گونه‌اي كه علم نافع در جايگاه اصلي خود و در خدمت رشد و اعتلاي كشور قرار گيرد. 
شفيعي، ضمن بر شمردن برخي از اقدامات مؤثر در روند اين نشست‌هاي علمي و تخصصي، افزود: حضور فعال نهادهاي تأثيرگذار در حوزۀ سياست‌گذاري كلان و همچنين همراهي علمي نهادهاي علمي و ميزباني مؤثر گروه‌هاي پژوهشي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، امور تخصصي سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي استانها و ساير مراكز پژوهشي، دانشگاهي و انديشگاهي، فضاي عمومي اين نشست‌ها را به كانون تأثيرگذاري براي شبكۀ ذي‌نفعان مركز پژوهش‌ها بدل كرده است.
وي تصريح كرد: گزارش‌هاي مكتوب و تصويري نشست‌ها با استقبال خوبي از جانب مخاطبان مواجه شد؛ اما نكتۀ كليدي در اين نشست‌ها، كاربردي بودن و همچينين توجه به مسائل روز كشور است..
شفيعي در بيان اهميت كاربردي بودن نشست‌هاي تخصصي مركز، اضافه كرد: در يك آسيب‌شناسي كلي، فاصلۀ بين تئوري و عمل، همواره مورد اشارۀ اهل فن بوده است؛ اما بي‌ترديد، توجه به مسائل عيني جامعه و پُركردن فاصلۀ نظر با عمل در ذهن سياست‌گذار، رسالتي است كه هر مركز علمي و پژوهشي بايد در پي آن باشد.
وي تاكيد كرد: تصميمات كارشناسان سازمان برنامه و بودجه در آيندۀ كشور، نقش تعيين‌كننده‌اي دارد‏ لذا پرداختن به نيازهاي مطالعاتي سازمان برنامه در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، به دو سبك، در حال انجام است. اولين روش، ارائۀ گزارش‌هاي سياستي و پژوهشي است و دومين روش، برگزاري نشست‌هاي علمي-تخصصي است كه دفتر آموزش و ترويج، متولي دومين مدل ارائۀ محتواست و اين مهم را بر عهده دارد.


دوشنبه 09 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.