همکاری مرکز پژوهش‌های‌ سازمان برنامه و وزارت نیرو در آمایش‌ حوزه‌های‌ آب و برق‌
همکاری مرکز پژوهش‌های‌ سازمان برنامه و وزارت نیرو در آمایش‌ حوزه‌های‌ آب و برق‌

در ابتداي اين نشست، سيد مهدي پاكذات، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهميت مسئله آمايش سرزميني در كشور گفت: پس از انجام نقش موثر در سند ملي آمايش وظيفه ديگري در راستاي تحقق اين سند ملي در دستور كار مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري قرار گرفت.

وي در راستاي وظايف مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري افزود: دو وظيفه كمك به الزامات تحقق و اجرايي شدن سند آمايش در كنار افزايش وضوح تصوير افق اين سند جزو وظايف ما است.

پاكذات در تشريح ارتباط اين وظايف با وزارت نيرو تاكيد كرد: بند ۱۱ الزامات تحقق و اجرايي‌شدن سند آمايش به وزارت نيرو مرتبط است و به مسئله آب قابل برنامه‌ريزي مي‌پردازد كه مجموعه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري مي‌تواند در اين حوزه كمك كند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ادامه داد: رسيدن به تصوير مطلوب افق ۱۴۲۴ كه در سند ملي آمايش تصويب شده در حوزه‌هايي نظير آب، برق و انرژي تجديدپذير مورد تاكيد قرار گرفته، از ديگر مفاد همكاري ما و وزارت نيرو است.

پاكذات گفت: مطالعه كلان‌روندها و شناسايي فرصت‌هاي نقش‌آفريني در آينده مي‌تواند زمينه برنامه‌ريزي در مجموعه دستگاه‌هاي كشور از جمله وزارت نيرو را مهيا كند.

وي افزود: اين آمادگي در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري وجود دارد كه در شكل‌گيري اين تصوير به وزارت نيرو كمك كند.

اين مقام مسئول بيان كرد: تدوين نظام مسئله اقتصاد دانش بنيان با توجه به لزوم بهره‌برداري همه‌جانبه در فضاي كشور از ديگر موارد همكاري است.

در ادامه اين مراسم مجتبي اكبري، مديرعامل شركت ساتكاب وزارت نيرو ضمن معرفي شركت ساتكاب گفت: طي چندسال گذشته تحريم‌هاي ظالمانه مشكلات زيادي را براي آب و برق ايجاد كرد اما چندين ثبت اختراع داريم كه به زودي معرفي مي‌شود‌، همچنين در بحث هوشمند سازي و ارائه الگوي مصرف شركت‌هاي دانش بنيان ما مشغول كار هستند.

اكبري با بيان اينكه نياز به اين هست كه كار‌هاي هوشمندسازي فناورانه در اين مجموعه قرار بگيرند، گفت: ساتكاب بحث ساماندهي شركت‌هاي دانش بنيان اين حوزه را هم بر عهده دارد و ۷۰۰ شركت در اين حوزه شناسايي شدند كه بحث‌هاي مزايده‌اي دارند.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: مسئله اين است، محصول را بايد تجاري سازي كنند تا مردم از آن استفاده كنند، همين محصولي كه شركت‌هاي دانش بنيان توليد مي‌كنند، توسط شركت‌هاي چيني از ما كپي برداري مي‌شود و در بحث تجاري سازي مشكل داريم.

مديرعامل ساتكاب بيان كرد: اگر قرار است اتفاقي در صنعت بيفتد، نياز به تجاري سازي محصولات داريم.

وي ادامه داد: شركت ساتكاب سراغ توليد نوآورانه آمده و براي آن يك نظام‌نامه قوي مي‌خواهيم كه بايد در كميسيون اقتصاد تصويب شود.

 

دريافت لينك خبر

 
 
 

یک شنبه 01 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.