تبعیض در میزان پرداخت یارانه‌ها به‌منظور کاهش فاصله طبقاتی است
تبعیض در میزان پرداخت یارانه‌ها به‌منظور کاهش فاصله طبقاتی است

خسروي نژاد با بيان اهميت تفاوت ميزان و نحوه پرداخت يارانه‌ها ادامه داد: اصل تبعيض در پرداخت يارانه يك اصل مهم در پرداخت يارانه‌هاست به اين معنا كه تغيير مثبت در شاخص‌هاي ضريب جيني تنها با تبعيض در ميزان پرداخت محقق مي‌شود. اين يك اصل منطقي است كه نبايد از ياد برد زيرا ميزان يارانه و تخصيص يارانه به گروه‌هاي هدف به‌ويژه كم‌درآمدها، به كاهش ضريب جيني كمك خواهد كرد.

وي ادامه داد: فاصله ضريب جيني، نسبت درآمد به مخارج كل دهك‌هاي مختلف بايد همواره موردتوجه دولت‌ها قرار گيرد. بي‌ترديد اختلاف دهك‌ها در جامعه بايد توسط دولت كنترل شود. جالب است بدانيد در كشورهاي پيشرفته حتي در فضاي رسانه‌اي از بيان ميزان درآمد دهك ۱۰ به بالا اجتناب مي‌شود. در اين جوامع درآمدهايصدكهايبالا يا يك درصد بالاي جامعه رمزگذاري شده و عدد درآمدهاي بالا در گزارش‌هاي رسمي منتشر نمي‌شود.

اين مدرس دانشگاه با تشريح وضعيت انواع مخارج خانوارهاي ايراني مبتني بر آمار رسمي مركز آمار ايران گفت: بايد تصوير درستي از مخارج كل خانوار در ايران داشته باشيم. مخارج كل در يك تقسيم‌بندي كلي به مخارج خوراكي و غيرخوراكي تقسيم مي‌شود. بر اساس داده‌هاي مركز آمار ايران در سال ۹۹ كهبرمبنايبررسي وضعيت هزينه كرد بيش از نوزده هزار خانوار شهري مورد پايش قرارگرفته است در آن سال ميانگين هزينه خانوار شهري ۶۳ ميليون تومان برآورد شده است. لذا به‌طورقطع با افزايش تورم در سال ۱۴۰۰ اين هزينه‌ها نيز افزايش بيشتري داشته است و فاصله ضريب جيني بيشتر شده است. لذا تصميم دولت را بايد با توجه به موقعيت درآمد خانوارها و همچنين افزايش ضريب جيني تحليل كرد.

وي با تشريح نزديكي دهك‌ها در سرانه مصرف مواد خوراكي به هم نسبت به سرانه درآمد خانوار گفت: ما بايد به شاخص‌هاي نابرابري در اقتصاد دقت داشته باشيم و توجه به مخارج كل به‌جاي درآمد كل مي‌تواند به برنامه‌ريزي دقيق كمك كند.

خسروي نژاد در توضيح نابرابري بر اساس داده‌هاي مورداستفاده در اين مطالعه گفت: متأسفانه بر اساس بررسي داده‌هاي خام مركز آمار يك خانوار شهري به‌عنوان خانواري كه حداكثر مخارج را داشته در سال ۹۹ يكميلاردو چهل ميليون تومان خرج كرده است و يك خانوار شهري به‌عنوان خانواري كه حداقل مخارج را داشته در مدت مشابه دو ميليون دوازده هزار تومان هزينه كرده است. اين شدت اختلاف بين مخارج خانوارها آن‌هم در سال ۹۹ نشانه يك شكاف عظيم است، البته براي اندازه‌گيري نابرابري به ديگر خانوارها در طبقات بالايي، مياني و پايين درآمدي هم بايد توجه كرد كه بر اين اساس شاخص ضريب جيني بهتر از مقايسه دو مشاهده حداكثر و حداقل درآمد است. اين تفاوت در مخارج كل با توجه به تورم‌هاي موجود منجر به شكاف به‌مراتب عميق‌تر شده است. لذا بر اساس اين واقعيت آماري دولت بايد اقدامات لازم براي كاهش نابرابري تدارك ديده تا از مسير آن ضريب جيني كاهش پيداكرده و منابع به‌صورت هدفمند توزيع شود به‌گونه‌اي كه شكاف موجود را كاهش دهد.

خسروي نژاد با بيان اهميت كاهش فاصله ضريب جيني گفت: بايد شفاف بفهميم كه به چه خانوارهايي يارانه بدهيم و به چه ميزاني يارانه بدهيم. فهم اين موضوع مي‌تواند پرداخت يارانه توسط دولت را به گروه‌هاي هدف نزديك‌تر نمايد. لازم به ذكر است دولت تلاش دارد تا بر اساس مخارج خوراكي‌ها دست به عمل جبراني بزند. اين يك اصل مهم است چراكه بر اساس الگوهاي موجود يارانه‌هاي ما به‌صورت مستقيم بر روي مخارج خوراكي‌هاي خانوارها تأثير مي‌گذارد.

 

دريافت لينك خبر

 

 
 
 

شنبه 24 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.