توسعه دانش‌بنیان با تأکیدبر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک محقق می‌شود
توسعه دانش‌بنیان با تأکیدبر شایستگی نیروی کار در مقابل مدرک محقق می‌شود

در اين جلسه محمد حسن‌زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: توسعه يك تحول، اجتماعي و جمعي است به‌گونه‌اي كه انسان‌ها بتوانند قابليت‌هاي انساني خود را به‌منصه ظهور برسانند. بنابراين توسعه؛ ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و محيطي را در بر مي‌گيرد. از آنجايي‌كه توسعه يك امر جمعي است بنابراين نبايد نگاه فردمحور، گروه‌محور و يا حتي مكان‌محور داشته باشيم.

معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به تحولات در زير ساخت‌هاي توسعه به توسعه در عصر كشاورزي، توسعه در عصر صنعتي، توسعه در عصر پساصنعتي و توسعه در هزاره دانش گفت: با شكل‌گيري و توسعه دانش‌بنيان ويژگي‌هايي از قبيل رشد سرمايه‌گذاري و صنايع‌هاي تك، اشتراك‌گذاري بي‌پايان دانش، تأكيد بر شايستگي نيروي كار در مقابل مدرك، ارتباط بين‌صنعتي و جهاني شدن توسعه به‌وجود مي‌آيد. همچنين به نمونه‌اي از نقشه راه تحول ديجيتال و تسهيل‌گرهاي تحول ديجيتال اشاره كرد.

در ادامه نشست مهران كشتكار، رئيس گروه علمي مديريت راهبردي دانش دانشگاه عالي دفاع ملي در ابتدا به سه مرحله براي رسيدن به آينده روشن و افتخارآميز تمدن اسلامي اشاره كرد و گفت: تلاش فراوان براي پر كردن فاصله كنوني با خطوط مقدم علم جهاني و عبور از مرزهاي دانش‌جهاني و عرضه كشفيات نوين علمي به جامعه بشري و نيز بنا كردن تمدن نوين اسلامي بر پايه علم نافع از مراحل رسيدن به آينده روشن است.

وي افزود: انديشه پسامدرن به سه مكتب تقسيم مي‌شود، پسامدرنيسم به مثابه رد و طرد مدرنيسم، يعني عقلانيت، اقتدار و فناوري علم كه در مدرنيسم اين مقولات تا حد زيادي مترادف با غربي شدن است اما از ديدگاه پسامدرنيسم، به‌منزله رد و طرد غربي شدن است. دومين مكتب پسامدرنيسم به‌مثابه بازشناسي حرمت سنت و در آخر پسامدرنيسم به‌منزله ظهور ارزش‌هاي نو و سبك‌هاي جديد زندگي است.

رئيس گروه علمي مديريت راهبردي دانش دانشگاه عالي دفاع ملي بيان كرد: دانش شامل حقايق و باورها، رويكردها و مفاهيم، قضاوت‌ها و انتظارات و روش دانستن چگونگي است كه در اختيار انسان و سازمان‌هاي فعال قرار دارد و براي دريافت، بازشناسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي، ساخت، تصميم‌گيري و نظارت و نيز به‌روزرساني اطلاعات مثل اقدام‌هاي كم‌وبيش هوشمندانه به‌كار گرفته مي‌شود.

لازم به ذكر است، اين مركز با برگزاري سلسله نشست‌هاي تخصصي به‌دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحب‌نظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و دريافت ديدگاه‌هاي متنوع صاحب‌نظران است.

 

دريافت فايل

 


چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.