مراحل مختلف رسیدن به آینده روشن و دستیابی به تمدن نوین اسلامی
مراحل مختلف رسیدن به آینده روشن و دستیابی به تمدن نوین اسلامی

در اين جلسه دكتر محمد حسن‌زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس گفت: توسعه يك تحول اجتماعي و جمعي است به گونه‌اي كه انسان‌ها بتوانند قابليت‌هاي انساني خود را به منصه ظهور برسانند. 

وي ادامه داد: توسعه؛ ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي، محيطي را در بر مي‌گيرد و از آن‌جايي كه توسعه يك امر جمعي است، بنابراين نبايد نگاه فردمحور، گروه محور و يا حتي مكان محور داشته باشيم.

همچنين حسن‌زاده در خصوص تحولات ايجادشده در زيرساخت‌هاي توسعه، به توسعه در عصر كشاورزي، توسعه در عصر صنعتي، توسعه در عصر پساصنعتي و توسعه در هزاره دانش اشاره كرد.

معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: با شكل‌گيري و توسعه دانش‌بنيان، ويژگي‌هايي از قبيل رشد سرمايه‌گذاري و صنايع تك، اشتراك‌گذاري بي پايان دانش، تأكيد بر شايستگي نيروي كار در مقابل مدرك، ارتباط بيناصنعتي و جهاني شدن توسعه به وجود مي‌آيد.

وي در ادامه به نمونه‌اي از نقشه راه تحول ديجيتال و همچنين تسهيلگرهاي تحول ديجيتال اشاره كرد.

در ادامه نشست دكتر مهران كشتكار، عضو هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي در ابتدا به سه مرحله براي رسيدن به آينده روشن و افتخار آميز تمدن اسلامي اشاره كرد و گفت: تلاش فراوان براي پر كردن فاصله كنوني با خطوط مقدم علم جهاني و عبور از مرزهاي دانش جهاني و عرضه كشفيات نوين علمي به جامعه بشري و نيز بنا كردن تمدن نوين اسلامي بر پايه علم نافع، از مراحل رسيدن به آينده روشن است.

وي افزود: انديشه پسامدرن به سه مكتب تقسيم مي‌شود، پسامدرنيسم به مثابه رد و طرد مدرنيسم، يعني عقلانيت، اقتدار و فناوري علم كه در مدرنيسم اين مقولات تا حد زيادي مترادف با غربي شدن است، اما از ديدگاه پسا مدرنيسم، به منزله رد و طرد غربي شدن است. دومين مكتب پسامدرنيسم به مثابه بازشناسي حرمت سنت و در آخر پسامدرنيسم به منزله ظهور ارزش‌هاي نو و سبك‌هاي جديد زندگي است.

 وي ادامه داد: دانش شامل حقايق و باورها، رويكردها و مفاهيم، قضاوت‌ها و انتظارات و روش دانستن چگونگي است كه در اختيار انسان و سازمان‌هاي فعال قرار دارد و براي دريافت، بازشناسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي، ساخت، تصميم‌گيري و نظارت و نيز به‌روز رساني اطلاعات مثل اقدام‌هاي كم و بيش هوشمندانه به كار گرفته مي‌شود.

در ادامه نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه‌هاي كارشناسانه و فني خود پرداختند.

مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري با برگزاري سلسله نشست‌هاي تخصصي به دنبال فراهم كردن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحبنظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و دريافت ديدگاه‌هاي متنوع صاحبنظران است.

اين نشست علمي-تخصصي توسط دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، برگزار شد.

 

دريافت فايل

 
 
 

پنج شنبه 15 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.