-
بررسی آییننامهها و دستورالعملهای برنامه هفتم پیشرفت
-
بررسی عوامل موثر بر افزایش تصادفات و تلفات جادهای و سوانح رانندگی و دادهکاوی تلفات انسانی
-
سازماندهی و بازآرایی فضایی آموزش عالی کشور
-
به روز رسانی سند ملی آمایش سرزمین
-
انجام مطالعات مناطق آزاد به عنوان نواحی پیشران اقتصادی کشور
-
اصلاح ساختار بودجه و پیاده سازی نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات مالی دولت (IFMIS)
در اين جلسه دكتر محمد حسنزاده، استاد و معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس گفت: توسعه يك تحول اجتماعي و جمعي است به گونهاي كه انسانها بتوانند قابليتهاي انساني خود را به منصه ظهور برسانند.
وي ادامه داد: توسعه؛ ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي، محيطي را در بر ميگيرد و از آنجايي كه توسعه يك امر جمعي است، بنابراين نبايد نگاه فردمحور، گروه محور و يا حتي مكان محور داشته باشيم.
همچنين حسنزاده در خصوص تحولات ايجادشده در زيرساختهاي توسعه، به توسعه در عصر كشاورزي، توسعه در عصر صنعتي، توسعه در عصر پساصنعتي و توسعه در هزاره دانش اشاره كرد.
معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: با شكلگيري و توسعه دانشبنيان، ويژگيهايي از قبيل رشد سرمايهگذاري و صنايع تك، اشتراكگذاري بي پايان دانش، تأكيد بر شايستگي نيروي كار در مقابل مدرك، ارتباط بيناصنعتي و جهاني شدن توسعه به وجود ميآيد.
وي در ادامه به نمونهاي از نقشه راه تحول ديجيتال و همچنين تسهيلگرهاي تحول ديجيتال اشاره كرد.
در ادامه نشست دكتر مهران كشتكار، عضو هيئت علمي دانشگاه عالي دفاع ملي در ابتدا به سه مرحله براي رسيدن به آينده روشن و افتخار آميز تمدن اسلامي اشاره كرد و گفت: تلاش فراوان براي پر كردن فاصله كنوني با خطوط مقدم علم جهاني و عبور از مرزهاي دانش جهاني و عرضه كشفيات نوين علمي به جامعه بشري و نيز بنا كردن تمدن نوين اسلامي بر پايه علم نافع، از مراحل رسيدن به آينده روشن است.
وي افزود: انديشه پسامدرن به سه مكتب تقسيم ميشود، پسامدرنيسم به مثابه رد و طرد مدرنيسم، يعني عقلانيت، اقتدار و فناوري علم كه در مدرنيسم اين مقولات تا حد زيادي مترادف با غربي شدن است، اما از ديدگاه پسا مدرنيسم، به منزله رد و طرد غربي شدن است. دومين مكتب پسامدرنيسم به مثابه بازشناسي حرمت سنت و در آخر پسامدرنيسم به منزله ظهور ارزشهاي نو و سبكهاي جديد زندگي است.
وي ادامه داد: دانش شامل حقايق و باورها، رويكردها و مفاهيم، قضاوتها و انتظارات و روش دانستن چگونگي است كه در اختيار انسان و سازمانهاي فعال قرار دارد و براي دريافت، بازشناسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي، ساخت، تصميمگيري و نظارت و نيز بهروز رساني اطلاعات مثل اقدامهاي كم و بيش هوشمندانه به كار گرفته ميشود.
در ادامه نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه به بيان ديدگاههاي كارشناسانه و فني خود پرداختند.
مركز پژوهشهاي توسعه و آيندهنگري با برگزاري سلسله نشستهاي تخصصي به دنبال فراهم كردن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحبنظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاهها و مراكز پژوهشي و دريافت ديدگاههاي متنوع صاحبنظران است.
اين نشست علمي-تخصصي توسط دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهشهاي توسعه و آيندهنگري، برگزار شد.