ضرورت ایجاد پنجره واحد خدمات رفاهی
ضرورت ایجاد پنجره واحد خدمات رفاهی

هفتاد و دومين نشست علمي-تخصصي با عنوان " تحقق پذيري اهداف رشد اقتصادي و رفاه خانوارها در سال ۱۴۰۱"با سخنراني: آقاياندكتر عليرضا صالح،معاون مجلس، حقوقي و امور استان­‌ها سازمان برنامه و بودجه كشورودكتر علي درويشي،رئيس سازمان مديريت و برنامه ­ريزي استان بوشهرودكتر حجت پارسا، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه خليج فارس، بامشاركت فعالجامعه علمي، پژوهشي، دانشگاهي، انديشگاهي، صاحب­نظران، مديران و كارشناسان دستگاه­هاي اجرايي ملّي و استاني به صورت مجازيبرگزار شد.

در ابتداي اين جلسه دكتر سيد مهدي پاكذات، "رياست مركز" ضمن عرض خير مقدم و آرزوي قبولي طاعات و عبادات پيشاپيش روز جهاني قدس را گرامي داشتند.

ضمن تاكيد به اهميت برگزاري نشست هاي مشترك با سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي استان ها اشاره كرد. استان ها گنجينه علمي-تخصصي كشور مي باشند و بايد از اين گنجينه به خوبي استفاده نمود.

در ادامه نشست دكتر صالح، معاون مجلس، حقوقي و امور استان­ها سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: رويكردي كه دولت در برنامه تحولي دولت به تصويب رسانده است، بحث محوريت استان هاي كشور است.

وي افزود: چرخش‌هاي كلان كشور بايد به عنوان برنامه تحول دولت دنبال شود كه در همين خصوص يكي از آن مباحث، بحث تمركز زدايي مي باشد.

صالح ادامه داد: دو محور بسيار مهم و كليدي كه در حال بررسي و تدوين ميباشد بحث تدوين نظام تامين مالي و همچنين ترازنامه استان ها مي باشد.

در ادامه اين نشست دكتر علي درويشي، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌­ريزي استان بوشهر گفت: رشد اقتصادي و ميزان تورم از مهمترين عوامل اقتصادي مرتبط با رفاه هستند، به عبارتي توزيع برابر و اجراي طرح هاي رفاهي همچون نظام حداقل درآمد، نظام تامين اجتماعي پايه و مشابه آن نيازمند حداقلي از توليد ناخالص داخلي هستند.

وي افزود: متاسفانه كشورهايي با تورم بالا همواره در حال توليد نا برابري هستند و در فضاي تورمي دستيابي به رفاه اجتماعي ميتواند تبديل به رويا شود.

درويشي ادامه داد: عدم دسترسي به هنگام و كافي به اطلاعات خانوارهاي محروم و فقير، ميزان درآمد و دارايي هاي افراد و همچنين برخورداري يا عدم برخورداري آنها از بيمه اجتماعي و سلامت نشان از عدم كارآمدي كافي نظام رفاه اجتماعي در دهه هاي گذشته است.

وي افزود: در نظام رفاهي و حمايتي كشور، تعدد دستگاه هاي حمايتي، بودجه گرفتن دستگاه هاي مختلف براي هر برنامه، قابل رصد نبودن عملكرد دستگاه ها، فقدان اطلاعات لازم از مدد جويان و همچنين همپوشاني ميان فعاليتها منجر به ايجاد و انحراف و هدر رفت منابع بودجه اي كشور شده است و نشان از ضرورت ايجاد پنجره واحد خدمات رفاهي دارند.

دكتر پارسا، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه خليج فارس در ادامه اين نشست به مقدمه و مروري بر ادبيات رشد اقتصادي و نسبت آن با رفاه اشاره كرد.

وي در ادامه نشست نگاهي به شاخص هاي مرتبط با بحث در اقتصاد ايران داشت و در اين خصوص با ارائه خود در قالب نمودارها ميزان رشد اقتصادي و همچنين نرخ تورم را بررسي كرد.

در ادامه نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه هاي كارشناسانه و فني خود پرداختند.

لازم به ذكر است اين مركز با برگزاري سلسله نشست هاي تخصصي به دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحب نظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و دريافت ديدگاه هاي متنوع صاحب نظران است.

اين نشست علمي-تخصصي به همت اداره كل آموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، طبق برنامه منظم هفتگي در روز چهارشنبه ۷ ارديبهشت ماه سال جاري برگزار شد.

دريافت لينك

 

 
 
 

جمعه 09 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.